Home Algemeen ZorgVeiligPrijs 2013, winnaar UMCN St Radboud, CRM training

ZorgVeiligPrijs 2013, winnaar UMCN St Radboud, CRM training

1437
0

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) organiseerde in 2013 voor de 5de keer de verkiezing voor de IGZ ZorgVeiligPrijs.

Winnaar UMCN St Radboud, Crew Resource Management training

De Crew Resource Management (CRM) teamtraining voor de IC van het UMCN St Radboud is samen met vliegmedisch bedrijf Wings of Care uitgevoerd. Dit betekent dat veiligheidslessen van de luchtvaart hierin zijn geïntegreerd. Het Wings of Care CRM-concept richt zich op teamfunctioneren en onderlinge communicatie tussen professionals. De effecten van de training zijn gemeten. Daarbij is ook aandacht voor zachtere parameters als teamworkklimaat en veiligheidsklimaat. De resultaten laten een significante vermindering van complicaties zien en een verbetering van het veiligheidsklimaat.

Wat is CRM

De CRM-training is een training afkomstig uit de luchtvaart die bedoeld is om de vliegveiligheid te verbeteren. Datzelfde streven we na in de zorg, dus de patiëntveiligheid verbeteren. Het is een training voor medisch personeel. Mensen die hun vak technisch natuurlijk al prima beheersen. Maar wat wij missen, met name in de opleidingsinstituten is nog een goede opleiding voor de niet-technische competentie. Het belang van effectief optreden als een team. Naar aanleiding van een aantal grote rampen, zoals de ramp op Tenerife is er een groot onderzoek gestart. En men kwam erachter dat 70 procent van die oorzaken te vinden was niet in de technische competenties, of de techniek van het vliegtuig maar juist in mijn functioneren in combinatie met mijn bemanning.

CRM en zorg….

Een groep professionals van de afdeling die de principes van CRM voor hun specifieke afdeling vorm gaan geven. We wilden een techniek introduceren waarbij we in een keer, in een klap de veiligheid van patiënten belangrijk zouden kunnen verbeteren. Voor een aantal kritische procedures hebben wij met elkaar afgesproken hoe we met elkaar omgaan. Dat betekent dat het duidelijk is wat ieders taak is tijdens een procedure. Dat wordt van tevoren goed afgesproken. Audiomonitoring staat aan. Nee, die staat nog niet aan, dus die gaan we nu aanzetten. Op de honderd procent drukken, ja, goed, en dan… En aan het einde van zo’n procedure bespreken we wat er goed is gegaan en wat er de volgende keer beter zou moeten en wat we echt daadwerkelijk moeten veranderen. Is de fixatie canule uitgevoerd? -Fixatie canule is uitgevoerd. Controle cuffdruk uitgevoerd. -Heb ik gedaan. Beademingsmachine gecontroleerd, is dat uitgevoerd? Wat de CRM ons heeft opgeleverd, is dat er in elk geval een gevoel is dat de afdeling veel veiliger is, dat is een. Maar we hebben uiteindelijk ook in een aantal jaren kunnen aantonen dat het aantal complicaties op onze afdeling belangrijk is afgenomen. We hebben gekeken naar het aantal belangrijke of grote complicaties. Daar hebben we een vast aantal van genomen die wij al tijdenlang heel nauwkeurig registreren. En daarvan hadden wij aanvankelijk 70 van dergelijke complicaties per 1000 patiëntendagen. En dat is na twee jaar met de CRM-training gedaald naar 55 per 1000 patiëntendagen. En als je dan specifiek naar de complicaties kijkt dan was het belangrijkste effect op de reanimaties op de afdeling zelf. En die namen af van negen per 1000 patiëntendagen naar drie per 1000 patiëntendagen. Waarbij ook de uitkomst van die reanimatie veel beter was.Was het aanvankelijk zo dat bij een reanimatie op onze afdeling ongeveer 20 procent van de mensen het overleefde in de laatste fase was dat 60 procent, dus dat is wel iets meer. Ik zou zeggen dat CRM absoluut levensreddend is.

CRM en ambulancezorg…..

CRM training zou zeer goed toepasbaar zijn binnen de ambulancezorg, denk aan de samenwerking met bijvoorbeeld het MMT, OVDG of een tweede ambulance. Door CRM toe te passen kunnen we de patiëntveiligheid verder verhogen, zoals te lezen is in het bovenstaande item.

 

Bekijk hier de video