Home Algemeen Algemeen Wijzigingen RVV 1990 betreffende busbanen en vluchtstrook bij A2 en B vervoer

Wijzigingen RVV 1990 betreffende busbanen en vluchtstrook bij A2 en B vervoer

5003
0

Tijdens het congres voorrangsvoertuigen van het IFV zijn dinsdag 9 december aanpassingen in het RVV toegelicht betreffende het gebruik van busbanen en de vluchtstrook door ambulances.

De extra vrijstellingen zijn van toepassing op de ritten met de A2 en B urgentie, er mag zonder gebruik te maken van optische en geluidssignalen gebruik worden gemaakt van de vluchtstrook en ook de busbanen mogen gebruikt worden zonder gebruik te maken van optische en geluidssignalen.

Op dit manier is het voor ambulances mogelijk om bij een A2 rit, wat overigens ook gewoon een rit is die direct uitgevoerd moet worden nog sneller bij de patiënt te kunnen zijn. Daarnaast is het ook zo dat met de nieuwe vrijstellingen het mogelijk is om sneller inzetbaar te kunnen zijn. Het vanzelfsprekend dat hiervoor de brancherichtlijn optische en geluidssignalen hier nageleefd moet worden.

De vrijstellingen afgegeven op 4 november 2014 namens de minister van infrastructuur en milieu door de directeur wegverkeermanagement van Rijkswaterstaat.

Het betreffende document is hieronder te downloaden

 

 

Vorig artikelAmarok ambulance en powerload brancard
Volgend artikelOnderzoeken IFV: Ongevallenstatistiek en oefenen op de openbare weg
Redactie
Het algemene redactie account van Ambulanceblog. De redactie van Ambulanceblog streeft een open communicatieplatform na die significant bijdraagt aan kwalitatief uitstekende ambulancezorg. Ambulanceblog heeft contacten binnen Ambulancezorg Nederland (AZN), V&VN en vrijwel bij alle RAV’en van Nederland. Toch opereert Ambulanceblog geheel zelfstandig en bewaken wij de transparantie van berichtgeving zonder daarin gehinderd te worden door belangen van derden. Ambulanceblog is een openbaar podium voor alle ambulancemedewerkers en -werkgevers.