Home Algemeen Algemeen Vragen over AMPDS / ProQA beantwoord, afhandelen van 112 meldingen door AMPDS...

Vragen over AMPDS / ProQA beantwoord, afhandelen van 112 meldingen door AMPDS / ProQA 59,6%

8145
0

Er blijven veel vragen over de verschillende uitvraagsystemen die op de Nederlandse MKA’s in gebruik zijn, inmiddels is bekend dat het afhandelen van 112 meldingen door AMPDS / ProQA in 3 jaar is uitgegroeid naar 59,6% (Aantallen meldingen ambulances in zicht 2012).
Het AMPDS systeem heeft geen commercieel oogmerk. Natuurlijk wordt er wel geld verdiend omdat mensen ook moeten eten, maar alle extra inkomsten gaan weer terug naar de ontwikkeling en borging van de protocollen. En dit al gedurende 33 jaar. Als organisaties enkel naar de inhoud kijken dan kunnen ze eigenlijk niet anders dan kiezen voor het AMPDS (is ook de reden dat in 3 jaar nu 11 meldkamers op het systeem zijn overgestapt).

In dit artikel willen we ingaan AMPDS en ProQA en proberen zo goed mogelijk te vragen hierover te beantwoorden.

Wat is AMPDS / ProQA
Het AMPDS Advanced Medical priority Dispatch System met de digitale variant ProQA (Professional Quality Assurance) is een kwaliteitssysteem. Kenmerken hiervan zijn dat iedereen altijd onder alle omstandigheden hetzelfde doet, daarom zijn er ook scripts geschreven die letterlijk gevolgd moet worden.
Hiermee wordt uitgesloten dat centralisten hun eigen expertise en ervaringen volgen. Dt is een gebleken risico omdat je altijd een individuele willekeur krijgt.
De doctrine is te vergelijken met dat van de luchtverkeersleiders en piloten. Die moeten protocollen volgen omdat anders de grootste risico’s en ongelukken optreden.

Prestatiegericht
AMPDS werkt prestatiegericht, centralisten worden getoetst en dienen indien zij te laag scoren bijscholingen te volgen. De toetsing vindt plaats door eigen centralisten collega’s volgens vastgestelde standaarden.
Het doel is kwaliteitsverbetering tot aan het 100% perfectie niveau, dit omdat we met mensen te dealen hebben.
Het zo dat de AMPDS centralisten de volgende vraag altijd in hun scherm krijgen. Zij kunnen zich daarom richten op de patiënt en de omstandigheden. Centralisten die niet met een protocol werken, zouden zich concentreren op de volgende vraag die zij moeten stellen en horen dan niet altijd wat de melder zegt.

Leken
Het AMPDS gaat uit van het instrueren en uitvragen van leken.
Daarom zijn instructies vaak ook op details of in zijn geheel anders dan in de Nederlandse werkwijze van de niet AMPDS gebruikers.
Het AMPDS gaat b.v. melders door de telefoon niet uitleggen hoe je jaw thrust en chin lift moet gaan doen.
De (telefonische) leken benadering is een wezenlijk verschil met de Nederlandse werkwijze en is gebaseerd op 33 jaar doorontwikkeling van de protocollen en input van miljoenen meldingen, waarbij elke keer weer onderzocht is hoe leken reageren op telefonische vragen en gegeven instructies.

In het protocol zitten instructies om een zwangerschap met alle denkbare complicaties telefonisch af te handelen.
Dat wil dus zeggen dat elk van de tienduizenden centralisten een bevalling exact hetzelfde afhandelt.
Bv. Fluxus post partum, stuitbevalling, uitgezakte navelstreng, gescheurde navelstreng, kind in de vruchtzak.
Zo kan tijdens een bevalling de centralist de instructies geven zodat je als ambulancebemanning je volledig kunt concentreren op de handelingen.

Gebruikers in Nederland
Onderstaande meldkamers handelen 59,6% van alle 112 meldingen af (Ambulances in zicht 2012)

  • Leiden
  • Amsterdam
  • Alkmaar
  • Haarlem
  • 3 Noordelijke Provincies (Meldkamer Noord Nederland)
  • Rotterdam
  • Dordrecht
  • Zeeland
  • Eindhoven
  • Tilburg
  • Den Bosch

In totaal zijn > 400 mensen opgeleid in de Medische systematiek (verpleegkundigen, Brandweer, Politie, Management, teamleiders van ambulancediensten, Directies, MMA)

Wereldwijd

  • 3000 meldkamers
  • 65.000 centralisten
  • 25.000 meldtafels
  • 308.000.000 mensen die bediend worden door meldkamers met het AMPDS
  • Je hebt ook Politie en Brandweer protocollen
  • Er zijn vele honderden Multi meldkamers waar een en dezelfde centralist zowel rode, witte als blauwe meldingen aanneemt

Opleiding centralist
Het AMPDS zegt niets over de vooropleiding die je nodig hebt, in Nederland is om allerlei redenen gekozen voor verpleegkundigen. Enkel in Italië werkt men ook met verpleegkundigen op de meldkamers.
In Nederland wordt buiten de AMPDS regio’s uitgegaan van de kennis, kunde en vaardigheden van de individuele centralist.

In de AMPDS doctrine wordt uitgegaan van de in het protocol opgenomen scripts die de centralist moet hanteren. Eigen inbreng mag alleen om te verduidelijken en bij een niet pluis gevoel beargumenteerd te overrulen.

Hoe werkt het in Nederland
In Nederland doen we het dus net 180 graden anders dan in de rest van de wereld.
In 2009 is een onderzoek uitgevoerd in Noord Holland en daaruit bleek dat 28% van de reanimaties niet werden herkend door de verpleegkundig centralisten. Dit omdat ze niet de juiste vragen stelden (gebrek aan protocol, eigen interpretatie, aannames etc.) (Jocelyn Berdowski).

Onderzoek makkelijker
Omdat deze doctrine overal wordt gebruikt heb je eenduidige triage uitkomsten bij alle gebruikers waar dan ook ter wereld.
Een 10D1 code (bewusteloze patiënt de pijn op de borst had) is overal ter wereld hetzelfde.
Hierdoor kan je wereldwijd onderzoek doen (WHO, AHA, ERC) en zorgt de input vanuit alle meldkamers voor een constante stroom info om de protocollen te verbeteren.

Hoe werkt het buiten Nederland
Centralisten (medisch enkel opgeleid als centralist) nemen de 112 meldingen aan.
De uitgifte centralist mag besluiten om een onderverdeling tussen de meldingen te maken,de medisch opgeleide (verpleegkundigen) centralisten zitten in het backoffice en handelen de huisartsenmeldingen en de meldingen die uit ProQA komen zonder een ambulance inzet af.

Succes AMPDS
Waarom het AMPDS een succes is is heel duidelijk aantoonbaar?
De melder heeft geen idee vanuit welke meldkamer de vragen komen. Iedereen vraagt elke keer hetzelfde, krijgt daardoor ook altijd dezelfde antwoorden, en zet dus ook exact in wat er benodigd is 11 MMA’s hebben de urgenties landelijk vastgesteld (bij AMPDS gebruikers) waardoor in elke AMPDS regio bij elk van de 1245 inzetcodes een ambu met dezelfde urgentie gaat rijden.
De klachten zijn van alle meldkamers naar 0 gedaald, daar waar de meeste meldkamers tussen de 10 en 35 klachten per jaar hadden.

Verschillen
Het verschil in systemen is te zien in het onlanks door AZN gepubliceerde filmpje over het werk van de meldkamercentralist. Als je het filmpje bekijkt vanuit de AMPDS bril dan zitten er een aantal verschillen in.

  • In het AMPDS wordt leiding geven en afstand geschapen naar de melder (anders kan je geen leiding geven) daarom is elke melder U ipv jij en jou.
  • Ook mogen er in het AMPDS geen leidende vragen gesteld worden (ik hoor haar op de achtergrond?)
  • Aannames zijn ook ten strengste verboden.
  • Kan zij op dit moment normaal ademhalen dat zijn 3 vragen ineen. Je krijgt dan maar 1 antwoord bv Ja. Heeft ja dan betrekking op “dit moment” op “normaal” of op ademhalen?
  • Kunt u vragen of zij zwanger kan zijn (dit voegt niets toe aan de inzet die je al dan niet pleegt)  Het AMPDS vraagt enkel “need to know ipv nice to know” zaken.
  • Je moet het plaatje inkleuren (dat is een subjectieve benadering van elke individuele centralist (verschillende kleurtjes en plaatjes) Er is geen schilderij ter wereld hetzelfde.
  • Hoor ik op de achtergrond of zij benauwd is of is het eng stil? Is de benauwde wel de patiënt, of een astma patiënt ter plaatse ? Eng stil, waarom eng  (ook hier weer persoonlijke inkleuring)

Gerelateerde artikelen;