Home Algemeen Algemeen Te land, ter zee en nu ook… in de lucht!

Te land, ter zee en nu ook… in de lucht!

2159
3

Rijdend richting de vliegbasis van Leeuwarden voor mijn tweede dienst op de ambulancehelikopter bedenk ik mij weer wat een prachtige baan wij hebben. Elke keer een verrassing wat de dag zal gaan brengen, al meer dan 15 jaar nooit één dag hetzelfde.
Naast mijn werk als ambulanceverpleegkundige in o.a. Leeuwarden, mag ik ook regelmatig dienst doen op de Waddeneilanden. Ook al verschilt de zorg daar niet veel met die aan de vaste wal, af en toe moet je wel kunnen improviseren. Prachtig!

En nu mag ik ook nog onderdeel uitmaken van het helikopterteam dat sinds 16 november operationeel is. Iets wat mij niet alleen blij stemt, maar ook veel nieuwe energie geeft. Ondanks dat de werkzaamheden (voor mij als verpleegkundige althans) niet veel anders zijn dan ‘op de auto’, geeft het vliegen uiteraard – letterlijk en figuurlijk – een nieuwe dimensie aan ons beroep.

Na de controle bij de hoofdingang rij ik door naar Hangaar 18, het station van de Medic 01. De dienst start op dit moment nog officieel om 7:00u en eindigt om 19:00u, maar zal voor de verpleegkundigen na 16 februari 2017 worden omgezet in 24-uursdiensten. Vanaf dat moment wordt er ook 24u per dag gevlogen. Tijdens de beginperiode, waarin ook alle HCM-ers (Hems Crew Member: een collega-ambulancechauffeur met een uitgebreide aanvullende opleiding op gebied van o.a. navigatie en meteorologie) in de praktijk worden getraind, is afgesproken dat er alleen tijdens daglicht wordt gevlogen: globaal van 8:00-16:00u.

 

 

 

 

 

 

 

De start is als elke dag: omkleden en koffie halen en dan richting de ‘ops’. Sinds mijn start bij dit nieuwe team word ik nog dagelijks geconfronteerd met allerlei afkortingen en termen uit de luchtvaart. Het zal nog wel even duren voordat ik ze allemaal eigen heb gemaakt, maar ik doe mijn best!
De ‘ops’ is de ruimte waar wij als bemanning (piloot, HCM-er en verpleegkundige) de dag beginnen. Deze eerste periode is er nog een tweede piloot aanwezig die de praktijktraining van de HCM-er ondersteunt.

Na een kort ‘goedemorgen’ pakt iedereen zijn taak op. De piloot bemoeit zich vooral met de helikopter en het weer (kan er gevlogen worden?). De HCM-er kijkt ook naar het weer en zoekt de NOTAMS op. Alweer zo’n term waarvan ik tot voor kort het bestaan niet kende. Kort gezegd komt het er op neer dat wij graag willen weten wat wij onderweg tegenkomen, wat kan gevaar opleveren (bijv. hoge hijskranen), waar mogen we niet komen, enz.
Nadat we een tijd hebben afgesproken voor de briefing, gaan de piloot en de HCM-er de ‘kist’ controleren en ‘hot’ zetten, zeg maar ‘de helikopter uitrukgereed maken’.
Voor mij is de medische inventaris van belang: net als op de auto check ik de aanwezigheid en de werking van alles. Over de inventaris, die grotendeels overeen komt met de ambulance (we zijn immers een vliegende ambulance) een andere keer meer. Ook zorg ik dat ik per direct kan vertrekken: de stoelgordels zijn goed afgesteld, de helm ligt klaar en de werking van intercom en C2000 is getest.

Nadat dit allemaal achter de rug is, volgt de briefing: een ieder vertelt over zijn eigen onderdeel en de bijzonderheden die hij is tegengekomen. Voor de verpleegkundige betekent dit: is de inventaris compleet? Doet alles het? Zijn er aandachtspunten?

En dan… tijd voor het gezamenlijke ontbijt!

Vandaag staat er weer een trainingsvlucht gepland, dus de piloot en de HCM-er buigen zich na het ontbijt over het vluchtplan. De route wordt bepaald, waar kan geland en getankt worden, wat zijn de globale afstanden en vliegtijden, hoe is het weer, enz.
Ondertussen houd ik mij bezig met administratieve taken, zeker in deze beginperiode is er veel om uit te zoeken en te organiseren.

In de loop van de ochtend is het tijd om met de trainingsvlucht te beginnen! De helikopter wordt op het platform vanuit de hangaar naar de plaats gereden van waar hij zal opstijgen.
Terwijl de piloot en de HCM-er in de cockpit de checks gaan doen, neem ik plaats voor de helikopter. Mijn taak is om te checken of het opstarten van de motoren goed verloopt. Vanuit de cockpit laat de piloot weten welke motor eerst gestart wordt (op even dagen eerst motor twee, op oneven dagen eerst motor één). Ontstaat er geen brand? Is er geen brandstoflekkage? Als het ‘sein veilig’ is gegeven neem ik plaats in de helikopter en stijgen we op. Na de start vinden wederom allerlei checks plaats en daarna kunnen we vrijuit praten.

Wat een prachtig uitzicht toch elke keer. Ondanks dat ik aardig bekend ben in dit gebied, blijkt de oriëntatie vanuit de lucht toch een stuk moeilijker. Welk dorp is dit nu weer? In de cockpit wordt o.a. gebruik gemaakt van de ‘Panda’, zeg maar een navigatiesysteem op een iPad. Dan wordt alles een stuk duidelijker.

Na diverse plaatsen te hebben aangedaan, hebben we rond het middaguur even pauze op het vliegveld bij Eelde. Mooie gelegenheid om te tanken en het nieuwe onderkomen van het MMT van Lifeliner 4 te bezoeken. De rondleiding aldaar wordt onderbroken door een oproep van de meldkamer: we hebben een patiëntenvlucht vanaf Terschelling.
Nadat we alle gegevens hebben ontvangen zet de HCM-er de koers uit naar het eiland en geeft een verwachte aankomsttijd door (ETA: estimated time of arrival).

Na de overdracht van de collega’s op Terschelling vliegen we in een minuut of tien met patiënt naar het ziekenhuis in Leeuwarden. Daar is, zoals altijd, de opvang prima voor elkaar! Ik handel na de overdracht alles administratief af en geniet op het helikopterplatform nog even van het uitzicht.
We vliegen terug naar de basis: tanken, eten en debriefen. Elke patiëntenvlucht wordt achteraf geëvalueerd: wat ging goed, wat kan beter, moeten we de werkwijze aanpassen?

Inmiddels wordt het schemerig en eindigt onze paraatheid. De dienst loopt nog tot 19:00u, maar we vervelen ons geen moment! De motoren van de helikopter worden gespoeld (‘rinsen’) en daarna wordt hij teruggereden in de hangaar. Met het hele team staan we vervolgens de helikopter te poetsen. Aan het einde van de dienst staat hij weer te glimmen en klaar voor de volgende dag.

Het werken ‘als team’ is ook op de helikopter ontzettend belangrijk, daarom hoop ik een volgende keer iets te vertellen over CRM (Crew Resource Management)

Alweer een prachtige werkdag 🙂

3 REACTIES

Comments are closed.