Home Algemeen Algemeen Sociale media en je werk als ambulanceprofessional

Sociale media en je werk als ambulanceprofessional

1223
0

De sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin en Youtube zijn niet meer weg te denken, het aantal handelingen dat je op bijvoorbeeld je mobiele telefoon moet doen om het automatisch plaatsen van berichten op sociale media uit te schakelen zijn meestal meer om deze te activeren.

Er wordt op veel manieren gebruik gemaakt van sociale media, maar waarom sociale media gebruiken in relatie tot ons werk of kunnen we ook schade toebrengen aan andere met het delen van informatie op sociale media?

Sociale media bieden je als privé persoon of als professional de mogelijkheid om snel informatie te delen met anderen.
Als privé persoon kun je via sociale media contact houden met familie, vrienden en kennissen en ze laten delen in je belevenissen en ervaringen, in je ergernissen of vreugde over bepaalde gebeurtenissen of ontwikkelingen. Je kunt bijvoorbeeld de foto’s van je vakantie online zetten, zodat je vrienden kunnen zien hoe leuk je het gehad heb.

Onbedoelde informatie plaatsen op sociale media kan tot problemen leiden, in sommige gevallen gaat dit automatisch en is bij een simpele tweet te herleiden waar je op dat moment bent….

Je bent als ambulancehulpverlener altijd verantwoordelijk dat de privacy van je patiënten  gewaarborgd moet zijn.

Je mag vertrouwelijke informatie van en over de zorgvrager niet verspreiden (Wet BIG, Nationale Beroepscode van Verpleegkundigen en Verzorgenden). Dit is een belangrijke plicht en heeft ook te maken met het belang van de zorgrelatie en het vertrouwen dat de zorgvrager moet kunnen hebben in de zorgverlener.

Afgeschermde berichten en “vrienden” keuze?

Om te voorkomen dat de professionele grens vervaagt, accepteer je een (voormalige) zorgvrager niet als ‘vriend’ op je persoonlijke website. En omgekeerd word je zelf ook geen vriend van de zorgvrager. Als je dat wel doet, is het onmogelijk om een professionele zorgrelatie met de zorgvrager in stand te houden. De kans is groot dat allerlei persoonlijke informatie een rol gaat spelen in je contact met de zorgvrager. Hij vraagt bijvoorbeeld hoe het feest was naar aanleiding van wat foto’s op je Facebook pagina. Of hoe het staat met je relatie, omdat je had geschreven dat je wat problemen met je partner had.

Professioneel omgaan met je vak op sociale media, je kunt als ambulancehulpverlener ook als professional actief zijn op de sociale media. Je hebt bijvoorbeeld een Facebook pagina waarop je (algemene) informatie geeft over jouw vak(gebied) of een weblog waar je over je dagelijkse werkzaamheden vertelt.

Door V&VN is en een handleiding sociale media opgesteld in ons artikel zijn hieruit enkele alinea’s gebruikt, ons bewuster maken van de nut / noodzaak en de valkuilen bij het gebruik als ambulancehulpverlener en sociale media….

bron: Hoe gebruik je sociale media op een verantwoorde manier (V&VN)