Home Algemeen Algemeen Repro een toevoeging op Dynamisch Ambulance Management?

Repro een toevoeging op Dynamisch Ambulance Management?

1017
0

Wetenschapper Rob van der Mei werkt bij het Centrum Wiskunde & Informatica van de NWO en leidt het project. Hij gebruikt de zogeheten blokkeringsformule van de Deense wiskundige Agner Erlang uit 1909. “Die vertelt je bijvoorbeeld hoeveel ambulances nodig zijn, maar je kunt er ook andere dingen mee uitrekenen, zoals hoeveel parkeerplaatsen of zendmasten je nodig hebt”.

Een 100-jaar oude algoritme met nieuwe software probeert altijd een ambulance in de buurt te hebben nog voordat iets gebeurt. “Er worden in de testperiode proactief ambulances verplaatst op het moment dat ergens een lage dekking is of dreigt te komen op een deel van de testregio,” aldus Van der Mei.

Wiskunde is tijdloos
“De formule is oorspronkelijk ontwikkeld voor telefoonlijnen, want bellen rond 1900 ging heel anders en had te maken met allerlei technische beperkingen,” weet Van der Mei. “Het algoritme moest ervoor zorgen dat zo min mogelijk telefoonlijnen tegelijk bezet waren. Het feit dat je een aloude formule op allerlei terreinen kunt gebruiken is heel interessant op zichzelf. Wiskunde is tijdloos, dat is het leuke.”

In het project Dynamisch Ambulancemanagement, zoals de pilot heet, berekent de Erlang-B-formule hoe groot de kans is dat alle beschikbare ambulances in een bepaalde regio bezet zijn. Als die kans heel groot is, dan zou je in theorie meer ambulances willen hebben voor dat gebied. Als de kans erg klein is, dan zijn er voldoende ambulances aanwezig.

Werkelijkheid lastiger
De echte wereld is alleen niet zo voorspelbaar en geordend als deze wiskundige kansberekening, weet Van der Mei: “In werkelijkheid is de situatie veel complexer, en niet met een simpele formule op te lossen. Ik wil niet suggereren dat de complexe ambulancewereld zomaar even te verbeteren is. Uiteraard zou het fantastisch zijn als op elke hoek van de straat een ambulance zou staan, maar zo werkt het niet.”

Van der Mei: “De formule kijkt naar het aantal telefoontjes dat per uur gepleegd wordt om een ambulance op te roepen, het aantal beschikbare wagens, de tijd die ambulances gebruiken om hun taak uit te voeren van de rit erheen, het helpen, tot het weer terugrijden.”

Ieder leven telt
Jaarlijks komt een deel van de ambulances later ter plaatse dan de wettelijke norm aangeeft. In 2012 rukte de ambulance ruim 500.000 keer uit en 35.000 keer duurde dat langer dan je in het gunstigste geval zou willen. Van der Mei werd daarom een paar jaar geleden benaderd door een lokale ambulancedienst om iets te bedenken waarmee aanrijtijden verkort zouden kunnen worden. “De ambulancezorg in Nederland is al heel goed, maar elk mensenleven is er één, dus zelfs als we een kleine procentuele verbetering zouden maken met deze formule dan is dat de moeite meer dan waard.”

Toen Van der Mei benaderd werd, was hij meteen enthousiast. “Ik vond het meteen een spannend project. Ten eerste omdat enorm veel gegevens beschikbaar zijn, wat voor een wetenschapper smullen is. Maar hierbij speelt ook dat je maatschappelijk bezig bent, waardoor het niet alleen theoretisch is maar echt een impact in de praktijk heeft.”

“Vooraf is veel getest met simulatiestudies en de formule is constant in ontwikkeling, want de ene regio is de andere niet. Nu moet blijken of het werkt in de praktijk, zowel in grote als kleine steden.” Per regio kijkt men naar factoren als aantal inwoners, waar het grootste aantal mensen wonen en werken, incidenten in het verleden en andere variabelen zoals evenementen. “In de toekomst zal ons model misschien zelfs het weer toevoegen als factor,” vertelt Van der Mei.

Huibregtsenprijs 2014
Het idee van Van der Mei kreeg een nominatie voor de Huibregtsenprijs 2014, bestemd voor een onderzoeksproject dat wetenschappelijk vernieuwend is en zicht biedt op een maatschappelijke toepassing. Uiteindelijk won Van der Mei niet, maar daar zit hij niet zo over in: “De winnaar had een gen-therapie ontwikkeld, waarmee mensenlevens gered kunnen worden. Dat is ook hartstikke mooi en belangrijk onderzoek.”

Pilot in Flevoland
De GGD Flevoland heeft in september 2015 geëxperimenteerd met de DAM-pilot (Dynamisch Ambulance Management).
Als er meerdere ongevallen tegelijk zijn, is die aanrijtijd nu niet te garanderen. Het computerprogramma laat de hulpdienst slimmer rijden.
Zo wordt de ambulance in Zeewolde alvast richting Almere gestuurd op het moment dat de ambulances in Almere en Lelystad bezet zijn. Op die manier staat die wagen binnen 15 minuten rijtijd van Almere.

bron: nieuws.nl, repro.project.cwi.nl en omroep Flevoland