Home Algemeen Algemeen Reactie op “De chauffeur als roofdier”

Reactie op “De chauffeur als roofdier”

2078
1

Op dit artikel dat in diverse regionale dagbladen en een landelijk dagblad is verschenen zijn uit het land nogal wat reacties gekomen. Met name vanuit de “leek”die meent dat er op onverantwoorde wijze door deze groep beroepsbeoefenaren door het verkeer wordt gereden, maar ook vele positieve reacties, vanuit de beroepsgroep zelf, welke blij zijn met deze mogelijkheden om hun taak als professioneel beroepschauffeur binnen de geldende wet- en regelgeving op een verantwoorde wijze, onder directe begeleiding van een erkend rijinstructeur, te kunnen uitvoeren.

De auteur van dit artikel heeft proberen weer te geven op welke wijze tegenwoordig rijtraining wordt gegeven aan professionele beroepsbeoefenaren binnen de huidige ambulancezorg welke een dringende taak vervullen en zich op een verantwoorde en professionele manier door het verkeer dienen te begeven. Dit zijn, ambulancechauffeurs, ambulanceverpleegkundigen die dienst doen als rapid responder, officieren & commandanten van dienst en algemeen commandanten GHOR. Zij ontvangen jaarlijks rijtraining door een erkend rijinstructeur in het bezit van diploma rijinstructeur B, (WRM) , rijinstructeur optische & geluidssignalen (IBKI) en docenten rijopleiding (DRO).

De rijinstructeur is zich bewust van zijn taak, om deze professionele beroepsgroep op een verantwoorde wijze deze instructie te geven met daaraan verbonden consequenties. Hij is tijdens deze training direct verantwoordelijk voor de veiligheid van de medewerker maar ook van de overige weggebruikers. Een uitspraak van een van mijn collega’s : wat de melding ook mag zijn, een reanimatie, ernstig ongeval of een brand, ik wil mijn voertuig uit stappen, zoals ik deze ook ben ingestapt: “gezond en wel” ! We hebben allemaal thuis een gezin, partner of dierbare die op ons wacht na onze dienst!!

Als regionaal opleidingscoördinator ambulancezorg wordt ik regelmatig gebeld met de vraag, kan ik bij jullie “vrijwilliger” worden? Laat ik duidelijk zijn, in tegenstelling tot onze brandweer- en politiecollega’s werken wij binnen de ambulancezorg alleen maar met professionals, zowel in fulltime als parttime dienstverband.
Onze medewerkers die gebruik maken van een aantal vrijstellingen in de wegen verkeerswet om met optische & geluidssignalen te rijden om op een verantwoorde wijze zich door het drukke verkeer te begeven doen dit dagelijks. De ene dienst iets vaker dan de andere, maar het is een essentieel onderdeel van hun vak! Anders dan bijvoorbeeld de vrijwilligers bij de brandweer en politie, die deze vrijwillige taak vervullen naast hun normale werkzaamheden, zijn er binnen de ambulancezorg geen vrijwilligers werkzaam.

Om deze rijtraining te mogen geven zijn veel ambulance-organisaties in het bezit van een speciaal voertuig, voorzien van de normale ambulance striping, optische & geluids signalen en volledige navigatie voorzieningen. Dit zijn eisen die door de wetgeving zijn gesteld aan deze voertuigen.
Bovendien zijn de rijinstructeurs die deze rijtraining geven, naast deze taak ook nog werkzaam als professioneel chauffeur op een voorrangsvoertuig, bij een politie- of ambulance-organisatie. Zij ervaren de dagelijkse verkeersdrukte en de dilemma’s van de collega’s. De instructeurs slaan de brug tussen dagelijkse praktijk en de theorie en vertalen dit in de lesprogramma’s.

Nog even een anekdote uit de praktijk:
De receptioniste van ons bedrijfsbureau belt mij. Reggie ik heb iemand onder de “knop” die wil solliciteren als rijinstructeur. Kan dit, en hebben wij deze in onze organisatie ?? Ik zei, verbind maar door. Ik krijg een vriendelijk man aan de lijn, die mij vertelde dat hij sinds kort met vervroegd pensioen is gegaan. Hij heeft jaren bij een rijschool als rijinstructeur gewerkt. Hij wil niet thuis zitten, en wil graag bij ons als oproepkracht of parttime rijinstructeur in dienst komen. Vriendelijk echter duidelijk heb ik verteld dat wij hier geen gebruik van gaan maken!

1 REACTIE

  1. Hallo
    Ik heb het eerste artikel ook even gelezen, ik moet zeggen dat ik blij ben dat onze dienst(nog) niet van deze idioten in dienst heeft.
    Bij het belachelijke af dat eerste verhaal.
    Rij normaal en wacht gewoon op de mogelijkheden, als het op die paar seconden aankomt, dan kunnen we beter niet gaan.

Comments are closed.