Home Algemeen Algemeen RAVU: Ambulances op basis van personenauto verdwijnen

RAVU: Ambulances op basis van personenauto verdwijnen

1168
0

De ambulancedienst RAVU neemt afscheid van zijn oude ambulances. De ambulances zijn gebaseerd op een normale Mercedes personenauto. De RAVU is de enige in Nederland die met dit type ziekenwagen rijdt. Het bedrijf heeft decennialang vastgehouden aan een dergelijk type maar stapt nu over op busjes.

De oude en lage ambulances zijn veel comfortabeler dan bestelbusjes. Pedro Bravo Garcia is hoofd wagenpark bij de RAVU: “Het rijdt gewoon lekker, het rijdt heerlijk.” Ook zijn de oude ambulances veel sneller dan busjes. Dat komt niet doordat ze een hogere topsnelheid hebben, maar het komt vooral doordat de lage Mercedessen harder door de bocht kunnen. De oude Mercedessen worden vervangen door busjes van hetzelfde merk: de Mercedes Sprinter.

Het comfort is alleen een stuk minder, het is een bedrijfswagen, een bus.”
Pedro Bravo Garcia

Dat de RAVU nu toch overstapt op busjes heeft te maken met het gebrek aan ruimte. De lage Mercedes wordt veel te klein. In de loop der jaren moeten ambulances steeds meer spullen meenemen om patiënten te helpen. Ook de werkruimte voor de ambulanceverpleegkundige werd te klein. Tenslotte past in de lage Mercedes geen elektrisch brancard. Bij de oude auto moeten de twee hulpverleners het hele gewicht van de patiënt en het brancard tillen om die omhoog te krijgen. De nieuwe brancards hebben een lift met een elektromotor.

De nieuwe Sprinters-busjes kunnen veel minder hard door de bocht dan de Mercedessen op basis van een personenauto. Dat heeft met de wegligging te maken en met het lagere zwaartepunt van de auto’s. Volgens een ruwe schatting komen de nieuwe ambulances bij een spoedrit van een kwartier ongeveer dertig seconden later aan. En het rijcomfort is minder, Bravo Garcia: “Je hebt een prettig overzicht, je zit hoog. Het comfort is alleen een stuk minder, het is een bedrijfswagen, een bus.”

In de nieuwe ambulances is de werkruimte achterin ergonomisch beter ingedeeld. Bravo Garcia: “Het personeel vindt het ideaal, de ruimte die ze hebben en dat ze gewoon kunnen staan achterin.” Het ontwerp is grotendeels gedaan door een eigen team van medewerkers die hebben nagedacht over hoe ze het graag willen hebben.

In totaal heeft de RAVU 55 nieuwe Sprinters besteld, daarvan zijn er 39 voor spoedritten. De rest wordt vooral ingezet voor ziekenvervoer, bijvoorbeeld tussen ziekenhuizen. De nieuwe Sprinter is veel beter voor het milieu omdat ze voldoen aan de hoogste milieunorm: Euro6. De Sprinter heeft ook een nadeel, hij is minder zuinig dan de lage Mercedes. Eind 2020 zijn alle oude Mercedessen uit dienst. Ze worden ingeruild. Vanuit landen als Oekraïne is er veel belangstelling om de auto’s over te nemen.

bron: rtvutrecht

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here