Home Algemeen Algemeen RAV HM innoveert: introduceert VIL

RAV HM innoveert: introduceert VIL

1679
0

RAV Hollands midden heeft met de innovatie VIL een probleem getackeld waar menig meldkamer centralist hoofdbrekens van kreeg.  Een regelmatig voorkomend probleem op de 112-meldkamers van ambulancediensten is dat een beller in nood vaak niet goed kan aangeven waar hij zich op dat moment precies bevindt. Daardoor ontstaat vertraging in de hulpverlening.
VIL biedt een innovatieve oplossing die aan dit probleem een einde maakt. Met deze tool kunnen meldkamers op een zeer eenvoudige en snelle manier de exacte locatie bepalen van een melding.

VIL staat voor Vaststelling Incident Locatie

VIL maakt gebruik van Flag Mii, een Italiaanse innovatie die is ontwikkeld door Regola. Dit Italiaanse bedrijf heeft 20 jaar ervaring op het gebied van digitale en geautomatiseerde behandelingen van medische noodgevallen en ontwikkelt noodinterventie platforms op internationale schaal.

Al eerder zijn er app´s op de markt gebracht die ook de GPS locatie kunnen doorgeven, echter is het installeren van deze app´s noodzakelijk om hiermee te kunnen werken. Het unieke van VIL is dat er een link via SMS wordt verzonden en zonder dat er een speciale app geïnstalleerd moet worden de coördinaten worden doorgeven aan de meldkamer. Hiermee heeft dit systeem de voorkeur qua gebruiksgemak. Een noodgeval is niet voorstelbaar en het is ondoenlijk om elke gebruiker te laten verplichten een app te laten installeren.

Wanneer een melder wordt doorverbonden met de ambulancedienst in de veiligheidsregio Hollands Midden, dan kan een centralist VIL gebruiken. De centralist stuurt via het meldkamersysteem een sms naar de melder met daarin een link. Wanneer de melder op zijn mobiele telefoon op deze link drukt, worden de GPS (XY)-coördinaten van zijn locatie achterhaald en direct naar de meldkamer toegestuurd. De centralist stuurt vervolgens de ambulance naar de juiste locatie.

De locatiegegevens worden gedurende de melding gedurende enige tijd (20 min.) bijgewerkt, zodat de exacte locatie zeer nauwkeurig kan worden bepaald, zelfs wanneer de gebruiker in beweging is.

VIL maakt bovendien gebruik van een gratis smartphone-app van Flag Mii. Hiermee kan de gebruiker in geval van nood snel 112 bellen. De locatiegegevens (XY-coördinaten) worden direct meegestuurd naar de meldkamer, het installeren van deze app is echter niet nodig. De SMS link gebruiken is voldoende.

Natuurlijk is er ook aan de privacy gedacht, deze is gewaarborgd. De melder kiest zelf of hij zijn positie vrij wil geven. Gegevens worden slechts gedurende de hulpverlening opgeslagen in ‘the cloud’ en daarna blijvend verwijderd.

Omdat er gebruik wordt gemaakt van GPS coördinaten kan het soms zo zijn dat deze niet binnen bereik vallen, ook daar is aan gedacht. Als de GPS-functie niet werkt (zoals bijvoorbeeld binnen sommige gebouwen/ kooi van Faraday), kan de positie niet exact worden doorgegeven. Als de gebruiker is aangemeld bij een WiFi netwerk, dan wordt de locatie via dat WiFi netwerk doorgestuurd.

Het systeem is direct klaar voor gebruik, integratie met ProQA heeft voordelen boven andere systemen, omdat de centralist automatisch, waar dat van toepassing is, de tool via ProQA in kan zetten. Omdat het systeem ook ‘stand-alone’ kan werken is het toepasbaar op alle meldkamers, ongeacht het gebruikte uitvraagsysteem. Het is een kwestie van tijd voordat ook andere meldkamers met dit systeem gaat werken, zo denken wij. Er is volgens insiders zelf een grote kans dat het mee wordt genomen binnen het bestek van de LMO.

Pieter Haasbeek, Algemeen Manager RAV Hollands Midden: “We zijn er trots op dat RAV Hollands Midden VIL als eerste hulpdienst in Nederland in gebruik neemt. We bevelen de mogelijkheden hiervan echter ook van harte aan bij andere hulpdiensten.”

Het belang van goede ambulancezorg staat voor ons altijd voorop en gezamenlijk kunnen we de zorg voor slachtoffers in de toekomst naar een nog hoger plan tillen.”

VIL is per direct in gebruik genomen door de meldkamer van de RAV Hollands Midden. Tijdens de conferentie gaf Henri Lenferink, burgemeester van Leiden, voorzitter veiligheidsregio Hollands Midden en lid van het Veiligheidsberaad, het startsein. VIL zorgt voor een snellere aanrijtijd en start van de zorgverlening door ambulancepersoneel.

De RAV’s van de regio’s Brabant Midden-West, Brabant Noord, Zuid-Holland-Zuid en Groningen hebben al aangegeven dat ze VIL zo snel mogelijk willen integreren en inzetten in de meldkamers. De integratie in deze regio´s moet binnen enkele weken voltooid zijn.

Hieronder de film die is gebruikt om VIL te introduceren.

bron: RAV HM