Home Algemeen Algemeen RAV Gooi en Vechtstreek proef met luchthoorn geslaagd

RAV Gooi en Vechtstreek proef met luchthoorn geslaagd

8701
3

In juli 2015 werd bij de RAV Gooi en Vechtstreek een proef gestart met een luchthoorn.  Na een succesvolle proef heeft RAV Gooi en Vechtstreek besloten de luchthoorn voertuigbreed in te voeren, aldus Hilbrand Trampe van RAV Gooi en Vechtstreek.

Na een succesvolle proef van een half jaar bleek de luchthoorn meerwaarde te hebben op grote kruisingen, provinciale wegen en snelwegen. Gebruik in dichtbebouwde gebieden bleek onnodig, hier volstond de reguliere elektrische sirene.

Bij verantwoord gebruik werd er sneller en adequater door de overige verkeersdeelnemers geanticipeerd, en kreeg de ambulancebemanning een veiliger gevoel.

Daarnaast bleek uit een enquête onder de chauffeurs en verpleegkundigen dat de luchthoorn niet kort voor een kruising aangezet diende te worden, maar ruim van te voren om een schrikeffect te voorkomen.

Ook een uitgebreide geluidsmeting, uitgevoerd door de arbodienst, liet zien dat zowel voorin als in het patiëntencompartiment de geluidswaarden niet werden overschreden en onder de 80 decibel bleven. Gemeten op zeven meter van het voertuig liet de DB meter een waarde van 117 db zien, de elektronische sirene gaf 114 db aan.

Inmiddels is een deel van het wagenpark voorzien van de Martin hoorns, alle nieuwe voertuigen krijgen de luchthoorns standaard af fabriek.

Of deze beslissing van de RAV Gooi en Vechtstreek ook andere RAV’en of ambulancediensten zal doen besluiten de luchthoorn in te voeren is ons onbekend.

 

RAV Gooi en Vechtstreek proef met luchthoorn geslaagd
4 (80%) 6 beoordeling(en)

3 REACTIES

  1. ik snap niet waarvoor dit niet eerder is gedaan ,want op bvb de snelweg hoor je ze alleen als ze vlakbij zijn maaaar natuurlijk moet je als auto rijder vaak even in je spiegels kijken

    joost

  2. Veel beter vind ik ik zit zelf bij de brandweer en brandweer wagens hoor je veel beter aan komen dan ambu en politie ik zou zeggen alles over want nieuwe auto,s zijn goed geïsoleerd zo dat er bijna geen geluid van buiten tehoren is ik vind het veel beter zo dat iedereen weet en hoort dat er een hulpverlenings voertuig aan komt

  3. Voor de geïnteresseerden (er is wat discussie op social media):

    De brancherichtlijn Optische- en Geluidssignalen geeft geen beperkingen t.a.v. het gebruik van een luchthoorn:

    Er wordt een hoorn gebruikt die achtereenvolgens twee tonen aangeeft. De geluidssterkte is maximaal 125 dB(A) en minimaal 100 dB(A) bij nacht en 110 dB(A) overdag.

Comments are closed.