Home Algemeen Algemeen Onderzoek naar sirenegebruik bij A1 ritten in de nacht!

Onderzoek naar sirenegebruik bij A1 ritten in de nacht!

2897
4

We merken dat het leeft: het gebruik van zwaailicht en sirene in de nacht. Daarom doe ik met het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) een verkennend onderzoek naar het gebruik van zwaailicht en sirene in de nacht. Vanuit de praktijk klinken geluiden dat er ’s nachts soms voor wordt gekozen om zonder zwaailicht en/of sirene te rijden bij een A1 rit. In dit onderzoek willen we graag nagaan of dit in meerdere gevallen geldt en met welke motieven. Mogelijk kan er in de toekomst dan gekeken worden of wet- en regelgeving en de praktijk nog wel goed op elkaar aansluiten.

Voor dit onderzoek zijn twee vragenlijsten ontwikkeld, één voor chauffeurs van voorrangsvoertuigen in de acute zorg (ambulancechauffeurs, OvDG’s en RR’s) en één voor ambulanceverpleegkundigen die niet zelf besturen maar ernaast zitten (of achterin). Een soortgelijk onderzoek wordt momenteel ook bij brandweer en politie uitgevoerd.

Het invullen van de vragenlijst is anoniem en duurt ongeveer 5-10 minuten.

Je kunt de vragenlijst openen door te klikken op onderstaande link:

Vragenlijst 1 : Voorrangsvoertuigchauffeurs in de acute zorg   (Ambulancechauffeurs, OvDG’s/RR’s)

Vragenlijst 2 : Vragenlijst ambulanceverpleegkundigen (alleen voor ambulanceverpleegkundigen)

Mocht je nog collega’s kennen voor wie dit onderzoek ook interessant kan zijn, dan kun je dit bericht naar hen doorsturen.

Dit onderzoek doe ik in het kader van mijn studie Risicomanagement. Het IFV zal met de onderzoeksgegevens medio 2018 een rapport uitbrengen over dit onderwerp.

Alvast hartelijk bedankt voor je medewerking,

Onderzoek naar sirenegebruik bij A1 ritten in de nacht!
5 (100%) 1 beoordeling(en)

4 REACTIES

  1. De lijst is ook door huisartsenchauffeurs in te vullen Hen. Begin maar aan de lijst voor chauffeurs, dan kom je die vraag vanzelf tegen. Groet Gerard

  2. ik was verpleger en chauffeur in israel 15 jaar lang zat 9 jaar alleen op de wagen opgegeven moment moest ik bij mn baas komen omdat we s nachts te veel lawaai maakten er waren klachten van bewoners in haifa …mochten s nachts niet meer met sirene rijden toen was mn antwoord dat bij elk rood stoplicht ik zou stilstaan want anders was ik in overtreding net als in nederland
    wat is het die mensen die klagen ….. als ze zelf met spoed of een fam lid naar het ziekenhuis moeten kan het niet snel genoeg dus de discussie was gauw over

  3. Chauffeurs van huisartsenposten rijden ook met optische en geluids signalen , deze kunnen ook gevraagd worden in een onderzoek zoals hierboven omschreven . Ook wij hebben toch wel de nodige kennis en ervaring om een eventuele enquete in te vullen .

  4. Voormalig ambu chauffeur, en sinds 2006 werkzaam voor een Engelse ambulance dienst net buiten London.
    Hier gebruiken we overdag alleen sirenes als het nodig is, en ’s nachts zelden. Hetzelfde geld voor brandweer en politie.

    Ik geen geprobeerd je enquête in te vullen maar kan geen veiligheids regio kiezen omdat ik in Engeland woon/werk.

Comments are closed.