Home Algemeen Algemeen Noord-Nederland gaat verder met ProQA

Noord-Nederland gaat verder met ProQA

867
1

De eerste grote evaluatie van het gebruik van het triagesysteem ProQA in ons land heeft plaatsgevonden in Noord-Nederland. De uitkomst in  grote lijnen luidt dat het systeem voldoet aan de gestelde eisen. Al moet  er formeel nog een besluit worden genomen, het ligt voor de hand dat de gezamenlijke meldkamer voor de drie noordelijke provincies in  Drachten verder gaat met ProQA.

Wel kwamen uit het onderzoek aandachtspunten naar voren die kunnen leiden tot aanpassingen en tot het kritisch tegen het licht houden van de  werkwijze. Hoe dat vorm krijgt, moet nader worden bekeken en besloten.
De uitkomsten en de aanpak van verbeterpunten zullen begin 2018 per  ambulanceregio (Groningen, Fryslân, Drenthe) en binnen de gezamenlijke meldkamer worden besproken.

Uit het ondervragen van centralisten blijkt onder meer dat bloedingen,  buikproblemen en psychiatrie naar hun idee regelmatig een te hoge  urgentie opleveren. Binnen dezelfde groep blijkt dat een meerderheid op sommige momenten graag meer of andere vragen wil kunnen stellen dan ProQA voorschrijft. Eén op de drie ervaart de eigen ‘regelruimte’ als goed of ruim voldoende. Waar het gaat om de urgentiebepaling, zouden veel centralisten graag de mogelijkheid hebben om een urgentie te kunnen afschalen.

Binnen de rijdende dienst geeft één op de drie ambulanceverpleegkundigen en chauffeurs aan niet geïnformeerd te zijn omtrent het gebruik van ProQA, of dat niet meer te weten. Ook vindt deze groep dat er te veel informatie meekomt met de meldingen op de mobiele dataterminal; en dat de gegeven informatie het vaak ‘erger laat lijken’ dan de situatie ter plaatse blijkt te zijn.

De meldersinstructies die door de centralist worden gegeven, daar is de rijdende dienst tevreden over: die zijn doorgaans adequaat. De melder zélf is ook gevraagd naar ervaringen. En die is heel  erg tevreden, ook al ontstaat bij de beller weleens de indruk dat hij/zij in een stramien wordt  gedwongen. Toch zegt deze groep professioneel en doortastend geholpen te zijn. Bij de melders  scoort de meldkamer gemiddeld een 8,3.

Het onderzoek geeft door de grote schaal en de hoge respons een betrouwbaar beeld van de  ervaringen met ProQA binnen de drie ambulancediensten Kijlstra Ambulancegroep, UMCG Ambulancezorg en Ambulancezorg Groningen en de gezamenlijke meldkamer. Uitgebreide informatierondes volgen nog binnen de betrokken regio’s, daarna wordt ook informatie gedeeld met de andere ProQA-meldkamers in het land.

bron: AMPDS & PRoQA nieuws

Noord-Nederland gaat verder met ProQA
1 (20%) 2 beoordeling(en)

1 REACTIE

  1. Tuurlijk is de patiënt erg tevreden met ProQA….. Er komt zo goed als altijd een ambulance waar de huisarts bijna iedereen laat langskomen of ook doorschuift naar de ambulance. Je kunt beter huilend 112 bellen in een regio met ProQA dan de HAP want in ProQA heb je dan een afwijkende ademhaling en heb je A1 binnen 15 min een ambulance voor je deur staan waar de huisarts niet eens een consult zou afspreken…. 44 jaar en huilen voor je hoofd gestoten te hebben aan een kastje met een schrammetje aan je hoofd is A1 ambulance en vanwege verwonding aan het hoofd boven de 40 jaar protocollair presenteren op SEH. Ja dan is de patiënt altijd wel tevreden……

Comments are closed.