Home Algemeen Algemeen Nieuwe folder: Informatiebeveiliging in de ambulancezorg

Nieuwe folder: Informatiebeveiliging in de ambulancezorg

988
0

Het is het belangrijk dat je altijd zorgvuldig omgaat met vertrouwelijke informatie. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de gezondheid van een patiënt. Maar ook adressen, geboortedata en burgerservicenummers vallen onder de noemer ‘vertrouwelijke informatie’. Als je als medewerker van een RAV onzorgvuldig omgaat met vertrouwelijke informatie, kan dat schadelijk zijn voor de patiënt, maar ook voor jouw RAV als organisatie. Een duidelijk  uitgangspunt. Maar hoe doe je dat dan precies; zorgvuldig omgaan met vertrouwelijke informatie? Waar moet je op letten en wat zijn de regels?

Uiteraard heeft de RAV waarvoor jij werkt al veel maatregelen genomen die voorkomen dat vertrouwelijke informatie ‘op straat’ komt te liggen, verouderd raakt, of niet beschikbaar is.

Mogelijke voorbeelden:

  • Toegangsdeuren zijn vergrendeld.
  • Medewerkers tekenen voor geheimhouding.
  • Er zijn papierversnipperaars.
  • Computersystemen zijn beveiligd en hebben back-ups.
  • Bij uitval van systemen zijn er vervangende systemen (‘fall back’).
  • Tablets kunnen op afstand gewist worden.
  • Digitale informatie wordt versleuteld verstuurd.
  • Met leveranciers van de RAV worden strikte afspraken gemaakt en vastgelegd.

De maatregelen die in deze folder worden genoemd werken alleen als alle RAV-medewerkers zorgvuldig met informatie omgaan en zelf hun steentje bijdragen. Wat doe jij als iemand jou vraagt hoe het gaat met meneer Pieters, die vorige week door jou naar het ziekenhuis is gebracht? En wat doe je als een onbekende over je schouder meekijkt terwijl je een ritformulier invult? Welke informatie mag je als meldkamercentralist ambulancezorg wel en niet met anderen delen? En weet je wat je moet doen als er een systeem uitvalt terwijl je aan het werk bent?

bron: AZN

Klik hier voor de gehele folder