Home Algemeen Algemeen Nieuwe collega’s met “blauw”

Nieuwe collega’s met “blauw”

1388
2

Eerder hebben we al over het voornemen bericht maar sinds deze week zullen we op de Nederlands wegen niet alleen politie-, brandweer en ambulance voertuigen met blauw zien rijden maar mogelijk ook weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Tijdens ons werk zijn de collega’s van Rijkswaterstaat buitengewoon belangrijk. Zodat wij ons werk veilig aan het doen. Rijkswaterstaat krijgt voor deelname aan het verkeer – het snel naar een ernstig incident rijden – de status van hulpverleningsdienst.

Rijkswaterstaat ervaart door de toenemende verkeersdrukte, het ontbreken van vluchtstroken en het afgenomen respect voor de gele flitsers problemen om ongevallen vlot te bereiken. Hierdoor lopen ook wij mogelijk meer risico op onveilige situaties tijdens ons werk op de openbare weg.

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat zijn vaak als eerste ter plaatse. Ze zetten de plaats van het ongeluk af, helpen en wachten tot de hulpdiensten arriveren. De weginspecteurs gebruiken dan een oranje zwaailicht, maar dat is minder effectief dan blauw zwaailicht.

Het risico bestaat dat het “blauw” minder waarde krijgt en wij meer oponthoud ervaren tijdens het spoedrijden. Dit laatste echter lijkt al een trend met de geïsoleerde auto’s van tegenwoordig en de app-ende jeugd met oordopjes op de fiets.

De proef heeft een duur van twee jaar. Hierna zal beken worden of het spoed-rijden voor de weginspecteurs zal worden doorgevoerd. De weginspecteurs van Rijkswaterstaat beveiligen ongevallen, zodat hulpverleningsdiensten veilig kunnen werken en het overige verkeer vlot en veilig kan doorstromen. Vierentwintig van hen krijgen nu de beschikking over een blauw zwaailicht en sirene, die ze bij ernstige incidenten – bijvoorbeeld een ongeval met letsel – mogen gebruiken op aanwijzing van de Verkeerscentrale, welke afwegingen nodig zijn om de weginspecteurs aan te sturen zijn ons bij het schrijven van dit artikel niet bekend.

Nieuwe collega’s met “blauw”
4.5 (90%) 2 beoordeling(en)

2 REACTIES

  1. Eindelijk! Meegaan met de tijdgeest.
    Weginspecteurs zijn professionals met een zeer belangrijke hulpverlenende taak.
    Een Nederlandse Highway Patrol service en daartoe ook best practise uitgerust.
    Als ambulancechauffeur ben ik daar blij mee, want dat betekent een verbetering van onze veiligheid(even doordenken ja)

  2. Mooi stuk. Mis alleen wel twee zaken in mijn optiek:

    1. Deze proef geld alleen voor de gebieden: Amsterdam, Eindhoven, Arnhem/Nijmegen en Zwolle/Groningen (zie http://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2015/08/weginspecteurs-rijkswaterstaat-sneller-bij-ongevallen-door-blauw-zwaailicht-en-sirene.aspx)
    2. Vanwaar de “angst” tot het minder waarde krijgen van blauw-blauw? Immers, en misschien zien we die minder in het dagelijkse verkeersbeeld zijn er al meerdere partijen die met blauw mogen rijden:
    – Reddingsbrigades met het VR convenant en met afspraken met gemeente.
    – Prorail ongevallendienst.
    – Sanquin bloeddienst.
    – Blauwe pits op onherkenbare auto’s (al dan niet van overheidsdiensten, maar bijv. ook bij transplantatieartsen die met een “taxi” worden vervoerd).
    – Rode kruis
    – MOD van RIVM
    – etc. etc. (zie bijv. https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorrangsvoertuig)

    Juist om die reden dat er al zoveel zijn vraag ik me af of het echt zo is dat het OGS minder waarde krijgt, of dat de burger gewoon steeds “arroganter” wordt in het verkeer en zodoende minder anticipeert op OGS. Voor mijzelf vergelijk ik het wel eens met motorrijders in de file. Er zijn mijn inziens niet meer motorrijders bijgekomen, maar voor mijn gevoel wel minder autobestuurders die ruimte maken voor een voorbij komende motorrijder.

    Uiteindelijk is het de wetgever die bepaald heeft dat een weggebruiker voorrang dient te verlenen aan een voorrangsvoertuig. En de wetgever is diegene die bepaald wat een voorrangsvoertuig is en wie die mag besturen.

    En daarnaast, laatst werd ik met spoed ingehaald door een weginspecteur met geel aan. Hij reed duidelijk te hard over de weg, en op de, voor zover ik kon zien, weg voor mij was er geen file. Daardoor ben ik minder geneigd om die auto als voorrangsvoertuig te behandelen, geel is mijn inziens altijd nog, pas op gevaar! en geen pas op ik heb haast. Daarom lijkt mij OGS geen verkeerde keuze.

    Hoe dan ook, nogmaals een goede ontwikkeling binnen het toch al drukker wordende verkeer en meer opstoppingen de laatste tijd. Incidentmanagement van RWS heeft volgens mij al langere tijd zijn waarde meer dan bewezen.

Comments are closed.