Home Algemeen Algemeen Nachtdiensten, hoe zorgen voor fitte nachtdiensten

Nachtdiensten, hoe zorgen voor fitte nachtdiensten

2322
0

Nachtdienst, de één doet ‘t fluitend, de ander heeft er veel last van. Wie in nachtdiensten werkt heeft nu een nieuw hulpmiddel om vitaal en gezond te blijven: de gratis app ‘Goedenacht’. De app bevat onder andere informatie, tips, recepten, een spelletje en alerts om zo vitaal mogelijk te werken in de nacht. Zo bevat het recepten voor aangepaste voeding, waardoor de vermoeidheid tijdens de nachtdienst tot meer dan 26 procent kan verminderen. De arbeidsmarktfondsen Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen (StAZ) en SoFoKleS hebben de app ontwikkeld. Professor dr. Joke Meijer van het Leids Universitair Medisch Centrum, gespecialiseerd in de biologische klok, heeft bijgedragen aan de inhoud van de app.

‘Jetlag’
Fit zijn tijdens de nachtdienst is belangrijk voor de kwaliteit van de zorg en de gezondheid van jezelf.
Tijdens de nachtdienst verschuift de licht-/donkercyclus, dit werkt hetzelfde als bij een Jetlag. De vuistregel bij een jetlag is dat je lichaam, per uur tijdsverschil, een dag nodig heeft om aan dat andere ritme te wennen. Maar door ‘s nachts te werken heb je je pas na een paar dagen aangepast aan de nieuwe licht-/donkercyclus. Vooral in het begin van de nachtdienst is je lichaam daar nog niet goed op voorbereid, het staat als het ware nog in de slaapstand. Al doe je nog zo je best, het prestatievermogen is gewoon minder. Voor routineklussen is dat niet erg, maar wel als je belangrijke beslissingen moet nemen.

Je past je makkelijker aan wanneer je van vroegere naar latere diensten gaat. Dat kost minder moeite dan andersom en de meeste ziekenhuizen hebben hun roosters daar al op ingericht. Om zo snel mogelijk te wennen is het bovendien belangrijk dat je de licht-/donkercyclus zoveel mogelijk doorzet. Ga dus als je thuis komt slapen in een goed donkere kamer en zorg op het werk juist voor goed verlichte werkruimten.

Bewegen
Bewegen is altijd goed, maar als je nachtdiensten draait is het nog belangrijker om regelmatig op te staan, een rondje over de gang te maken, naar je collega te lopen in plaats van te bellen of de trap te nemen in plaats van de lift. Bewegen heeft positieve effecten op de biologische klok. Je wordt alerter, je past je sneller aan aan de verschuiving van de licht-/donkercyclus en je activeert bepaalde centra in je hersenen die van invloed zijn op de biologische klok.

Voeding
Ook voor voeding geldt dat regelmaat gunstige invloed heeft op de werking van de organen, vooral op de lever. Het tijdstip waarop je bepaalde voedingsmiddelen tot je neemt, bepaalt hoe goed je ze verteert. Suiker en vet verteer je in de ochtend beter dan ’s avonds, laat staan ’s nachts. En nachtelijke snacks zijn extra slecht. De meeste mensen hebben eerder de neiging om ’s nachts iets vets te nemen dan om een portie broccoli te bereiden. Begrijpelijk, maar je kunt beter licht verteerbaar voedsel nemen met meer eiwitten en lichte koolhydraten en minder suiker. Als je je maaltijden licht verteerbaar houdt, kun je makkelijker schakelen tussen dag en nacht. In de App staan verschillende recepten en kun je alerts instellen zodat je de juiste eetmomenten niet vergeet.

Downloaden App
De app ‘Goedenacht’ is geschikt voor de besturingssystemen iOS en Android en is te downloaden in de Apple App Store en in de Google Play Store.

Nachtdiensten, hoe zorgen voor fitte nachtdiensten
4.7 (93.33%) 3 beoordeling(en)