Home Algemeen KAR (Priodeck) landelijk toepassen ?

KAR (Priodeck) landelijk toepassen ?

2017
0

KAR (korte afstands radio) wordt bij veel hulpdiensten al dagelijks gebruikt om verkeerslichten op afstand te beïnvloeden. Ook kan KAR er voor zorgen dan verzinkbare pollers in het wegdek zinken als er een ambulance of brandweerwagen aan komt rijden. Priodeck is het merk achter KAR en wordt georganiseerd via Incaa Computers BV uit Apeldoorn. Incaa is het enige bedrijf in Nederland die KAR-modules aanbiedt voor de hulpdiensten. In veel regio’s zorgt KAR voor een betere doorstroming van (spoed)vervoer en draagt behoorlijk bij aan de veiligheid van het rijdende personeel.

Grootste voordeel van KAR:

  • geen conflicterende verkeersstromen, dus fors verminderd ongevalsrisico voor ambulancemedewerkers
  • vlottere doorstroming van het verkeer, wat minuten tijdswinst oplevert bij een A1 inzet
  • Ook mogelijk bij A2 vervoer

Wat is KAR nu eigenlijk:
KAR (ook wel Priodeck genoemd)  is een computer ingebouwd in de ambulance (of brandweerwagen) die exact de XY-coördinaten weet van verkeersregelinstallaties of andere objecten die uitgerust zijn met KAR. Eigenlijk is KAR de intelligente opvolger van Vetag. Het openbaar vervoer rijdt al decennia rond met een systeem dat er voor zorgt dat verkeerslichten op groen springen zodat de lijnbus ongehinderd een kruising kan passeren. Tegenwoordig hebben we echter KAR. KAR wordt al grootschalig toegepast binnen het openbaar vervoer en sinds ongeveer 8 jaar ook binnen de hulpdiensten. Verrassend is het daarom vast te stellen dat er nog steeds ambulancediensten zijn zónder KAR.  Waar Vetag nog werkt met in het wegdek geslepen lussen waar je met je lijnbus letterlijk overheen moest rijden, werkt KAR met virtuele “inmeldpunten”. Deze inmeldpunten worden als het ware in de cloud geprogrammeerd. Voordeel is dat je aparte inmeldpunten kunt maken voor lijnbussen en bijvoorbeeld ambulances. Dat is handig, omdat een lijnbus met een andere snelheid een kruising nadert dan een ambulance. Er kunnen dus meerdere virtuele inmeldpunten aangemaakt zijn die een functie hebben afhankelijk van het gebruikte voertuig. Zo wordt optimaal rekening gehouden met de tijd die nodig is om een kruising “vrij” te maken en de verkeerslichten op een soort groene golf te zetten. Een ambulance kan dan met nauwelijks verminderde snelheid gebruik maken van een groene golf en vlot en veilig de kruising passeren. Ligt het virtuele inmeldpunt ruim voor de kruising (bepaald op basis van de snelheid conform de brancherichtlijn), op de kruising ligt het virtuele uitmeldpunt zodat de verkeerslichten direct na het passeren van de ambulance hun normale ritme weer oppakken. Blijkt een virtueel inmeldpunt toch voor verbetering vatbaar ? Met een paar muisklikken is het inmeldpunt wat meer van of naar de kruising verplaatst. Het systeem is dus ook nog eens heel gebruiksvriendelijk. De database in de ambulance wordt bij Incaa in Apeldoorn beheerd en zonder tussenkomst van wie dan ook draadloos via GPRS bijgewerkt als dat nodig is. KAR berekend automatisch op basis van je rijrichting welke verkeerslichten allemaal op groen gezet moeten worden. En natuurlijk naar alle mogelijke richtingen. Vlot en veilig dus !

KAR bij A1 en KAR bij A2:
In Apeldoorn is men 8 jaar geleden begonnen met de implementatie van KAR bij de ambulancezorg. Geen wonder dus dat men in 2013 een grootschalige pilot heeft uitgevoerd in samenwerking met de gemeente Apeldoorn, Incaa en Witte kruis Ambulancezorg om KAR toe te passen bij lagere urgenties dan A1. Het verschil: bij A1 reageren de verkeersregelinstallaties acuut, bij A2 reageren de verkeersregelinstallaties door de ambulance bovenaan de wachtrij te plaatsen (net zoals dat met lijnbussen gebeurd). Het verschil voor de patiënt: minder stop- en optrekbewegingen maar vooral een aanmerkelijke tijdswinst. Die tijdswinst is heel belangrijk, die loopt op tot wel 15 minuten per ambulancerit. Dat is niet alleen heel comfortabel voor de zorgvrager, ook is de ambulance een kwartier eerder inzetbaar voor een volgende (spoed)rit. In de stad Apeldoorn rijden 7 ambulances. Apeldoorn heeft een relatief drukke infrastructuur met haar 158.000 inwoners. Tussen het grootste verpleeghuis (noordzijde van Apeldoorn) en het regionale ziekenhuis (zuidzijde) zijn 11 middelgrote kruisingen van verkeerslichten voorzien, waarbij middels KAR bij A2 urgentie 15 minuten wordt gewonnen in de spits. Dagelijks worden meerdere ritten verreden tussen deze twee uitersten. Witte Kruis ambulancezorg heeft op relatief eenvoudige wijze het comfort weten te verhogen voor de zorgvrager en tegelijkertijd de beschikbaarheid van inzetbare ambulances behoorlijk verhoogt.

Wie gebruikt KAR nu eigenlijk ?
Behalve dus de busmaatschappijen werken veel brandweerkorpsen al met KAR. De gehele provincie Gelderland heeft destijds al de ambulancezorg uitgerust met KAR. Maar er zijn talloze andere regio’s die inmiddels ook met KAR werken. Voor de lokale overheden is investeren in KAR aantrekkelijk omdat vrijwel altijd de lijnbus KAR nodig heeft (dus veel verkeersregelinstallaties zijn al voorzien van KAR). Het is dan een relatief kleine investering om KAR uit te rusten met de “hulpdiensteningreep-module”. Landelijke organisaties zoals Rijkswaterstaat werken al met KAR.  In Gelderland worden bijvoorbeeld alle te vervangen verkeersregelinstallaties (ook de toeritdoseringslichten) standaard uitgerust met KAR. Het groeit vanzelf dus. Des te opmerkelijker is het dat er nog een aantal regio’s zijn zónder KAR. Dat is jammer, want behalve aantrekkelijke tijdswinst levert het ook een aanmerkelijk veiligheidsvoordeel voor de rijdende medewerker op!

KAR versus SOS Toegang ?
KAR is specifiek bedoeld voor het aansturen van verkeerslichten. Ook kan men met KAR complexe en intelligente verzinkbare pollers aansturen. Voor eenvoudigere pollers, slagbomen, roldeuren en dergelijke is SOS Toegang geschikter (lees: goedkoper). KAR en SOS Toegang zijn een samenwerking aangegaan. De gebruikers van KAR kunnen nog eind dit jaar beschikken over een SOS Toegang module die dus aangestuurd wordt via de computer van KAR.  Daarmee is het voor KAR gebruikers voor een paar tientjes (per jaar per auto) mogelijk om naast KAR ook SOS Toegang te benutten.

Regio’s die meer willen weten over KAR of over de pilot in Apeldoorn met “A2-Prio via KAR” kunnen contact opnemen met Incaa Computers BV uit Apeldoorn (de heer Henk Klomp) of met projectleider Gijs Peteroff van Witte Kruis Ambulancezorg (g.peteroff@wittekruis.nl).