Home Algemeen Algemeen ‘Het glazen plafond”

‘Het glazen plafond”

2234
9

In het bedrijfsleven wordt vaak gesproken over het glazen plafond bij vrouwen, maar ik ben van mening dat ook de RAV-en een glazen plafond hebben. Met mij zijn er inmiddels al meerdere ambulancechauffeurs die een behoorlijke deuk in dat plafond hebben geslagen. Ben jij de volgende?

Uit mijn Cito toets kwam naar voren dat ik wel iets zag in een geüniformeerde beroep, maar omdat techniek mij ook wel lag, was de eerste keus toch de LTS. Na de MTS elektrotechniek twijfelde ik over mijn keuze en richtte ik mij op de ambulance. Uiteindelijk, na veel brieven en een groot aantal afwijzingen, werd ik op 22- jarige leeftijd aangenomen als ambulancechauffeur bij de GGD Zuid-Oost Brabant locatie Valkenswaard.

Na 5 jaar ambulancechauffeur en inmiddels overstap naar de (toen nog) GGD Eemland, wilde ik mij verder gaan ontwikkelen en ben toen, met behulp van de RAVU, gestart met een deeltijd MBO-V opleiding, waarin ik in 3 jaar mijn diploma Verpleegkunde behaalde. Door de lange diensttijden die we toen hadden, was werken als ambulancechauffeur, in combinatie met een opleiding goed te doen….al waren het wel tropenjaren. Met name de stage-uren hakten er behoorlijk in, maar ja ATW was toen nog geen dingetje.

Na mijn diplomering kon ik direct starten met mijn CCU opleiding. Drie dagen per week werkte ik in het Meander mc Amersfoort en 2 à 3 dagen bij de RAVU. Na 3 jaar CCU heb ik ervoor gekozen er nog een specialisatie aan vast te plakken en daardoor kwam ik op de IC van het Meander terecht. Vier dagen IC en 1 à 2 dagen RAVU zorgden weer voor goed gevulde weken.

Inmiddels na 13 jaar als ambulancechauffeur en opleidingen, ben ik  10 jaar werkzaam als ambulanceverpleegkundige. Mijn ambitiedrang was hiermee nog niet getemd en ben ik naast ambulanceverpleegkundige ook rapid responder, werkbegeleider en OvD-G

Waarom deze opsomming? Ik ben van mening dat er momenteel te weinig wordt gekeken naar de kennis, kunde en ambities van de ambulancechauffeur . Om tekorten van verpleegkundige op te vangen worden er verschillende initiatieven in het land gestart (A-verpleegkundige voor de zorgambulance, B.M.H, basisartsen op de ambulance) die wellicht ook niet voldoende zijn.

Op de korte termijn zal dit tekort niet opgelost zijn, maar er zijn veel meer ambulancechauffeurs die door dit ‘glazen plafond’ willen en kunnen breken. Als branche moeten we hier iets mee…

‘Het glazen plafond”
4.9 (98.33%) 12 beoordeling(en)

9 REACTIES

  1. Wij kennen ze ook, zij het zeer spaarzaam, binnen UMCG Ambulancezorg.

    Bedrijven kunnen zeker beter ambulancechauffeurs motiveren om een opleidingstraject te volgen waarna zij als Ambulanceverpleegkundige aan het werk kunnen!

    Op mijn lagere school stond boven de hoofdingang: ‘Wie wil die kan!’
    Dat geldt voor iedereen, ook voor Ambulancediensten maar ook zeker voor Ambulancechauffeurs.

  2. Een heel mooi relaas. En zeker een goed en belangrijk punt.
    Ik heb bij de GG&GD, ARU en RAVU gewerkt.Eerst vanuit de brandweer als chauffeur en daarna gedetacheerd geweest. Uiteindelijk nog een aantal jaren als oproep werkzaam geweest. Super goede tijd en heel veel geleerd waar ik nu nog steeds profijt van heb. Mooi vak.

  3. WoW wat een carrière heb jij gemaakt zeg! Getuigt van doorzettingsvermogen en ambitie!

    Groet Barbara (@GewoonBar)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here