Home Algemeen Algemeen Fit to fly?

Fit to fly?

1978
0

Het was een grijze dag in februari toen mijn dochter en ik boodschappen gedaan hadden bij de Albert Heijn. Bij het verlaten van het parkeerterrein zag ik net op tijd een grijze auto zonder verlichting van rechts naderen. “Je moet wel even meekijken als je voorin zit”, zei ik tegen mijn dochter. “Oh, ik dacht, je ziet ‘m wel”, antwoordde zij.

Crew Resource Management!

Steeds vaker duikt deze term, afkomstig vanuit de luchtvaart eind zeventiger jaren, op in de gezondheidszorg. Vorig jaar september waren wij druk bezig met de voorbereidingen voor de introductie van de ambulancehelikopter. Een tweedaagse cursus CRM hoorde daar ook bij. Tot die tijd was het voor mij een lastig onder woorden te brengen begrip.

Iets met communicatie?

Tijdens deze dagen bleek het wel iets meer te zijn dan dat. Communicatie is slechts één van de aspecten. Bedoelen wij hetzelfde, zien wij hetzelfde? Durven wij elkaar aan te spreken als er iets niet goed gaat? Voelen we ons goed genoeg om onze taak uit te oefenen, zijn we fit to fly? Kunnen we bij de volgende inzet nog iets verbeteren? Enzovoort, enzovoort.

Als ik dienst doe op de helikopter begint de dienst altijd hetzelfde, ook al heb ik bij wijze van spreken de dag ervoor nog dienst gedaan. Tijdens de briefing tussen piloot, HCM-er en verpleegkundige behandelt ieder zijn aandachtsgebied: zijn er bijzonderheden met de helikopter, hoe is het weer, zijn er obstakels in het inzetgebied, zijn er aandachtspunten t.a.v. de medische uitrusting of de inventaris? Tot slot: is iedereen fit to fly?

Daarna wordt de helikopter hot gezet (uitrukgereed gemaakt). Aan de hand van checklists wordt door piloot en HCM-er de werking van o.a. de instrumenten gecheckt. Bij een inzet wordt voorafgaand aan het opstijgen, na het opstijgen, voor het landen en na het landen ook weer een checklist afgewerkt. Niet er klakkeloos vanuitgaan dat alles werkt (‘want een uur geleden deed alles het ook nog’), maar keer op keer een strakke controle van allerlei zaken. Het lijkt allemaal overdreven, maar na een paar keer is het heel normaal en geeft het een vertrouwd gevoel: we zijn professionals!

Na een inzet vindt een debriefing plaats, daarin wordt de volledige inzet van alarmering tot terugkeer nog eens geëvalueerd. Zijn we tevreden over het verloop, misschien zijn er zaken die verbeterd kunnen worden? Zo blijf je continu scherp en blijf je ook leren. Bovendien proberen wij op die wijze de drempel voor het geven van feedback te verlagen.

Op 17 januari jl. verscheen een artikel op NOSop3 ‘Dit kan het ziekenhuis leren van de luchtvaart’. Daarin schrijft (destijds) promovendus Haerkens dat het een hele klus is om CRM binnen de zorg, een traditionele wereld, in te voeren. Met de invoering van CRM wordt de bestaande hiërarchie weggenomen. “Het is een hele cultuurverandering. Maar eigenlijk zou iedereen dit in de basisopleiding al moeten leren”.

Inmiddels kan ik dat alleen maar beamen. Ook binnen de ambulancezorg is CRM m.i. zeer goed toepasbaar. Heldere afspraken, checklists, stoppen met aannames, elkaar durven aanspreken en daarmee openstaan voor feedback, de inzet evalueren, enz.

Een mooie uitdaging voor de komende jaren om zo de samenwerking tussen chauffeur en verpleegkundige te optimaliseren, maar vooral de zorg voor de patiënt naar een (nog) hoger niveau te tillen en de kans op fouten te minimaliseren. Dat willen we toch allemaal?

Fit to fly?
3.7 (73.33%) 6 beoordeling(en)