Home Algemeen Algemeen Extra veiligheid door extra geluid, extra veiligheid ook door aangepast flitspatroon

Extra veiligheid door extra geluid, extra veiligheid ook door aangepast flitspatroon

1346
2

Voorrangsvoertuigen moeten zijn uitgerust volgens de regeling optische en geluidssignalen. Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) geeft deze richtlijnen uit. De regeling is voor alle voorrangsvoertuigen gelijk. Aan deze richtlijnen voldoet Ambulance Oost. Maar waar mogelijk proberen we de veiligheid natuurlijk nog meer te verbeteren. Dit heeft geleid tot de invoering van de Martin-hoorn (extra sirene) op al onze ambulances. Voor de zomermaanden zijn 50% van onze ambulances voorzien van de Martin-hoorn.
De volgende stap naar verbetering zetten we momenteel in een pilot en gaat over een aanpassing in de optische signalen (ander flitspatroon van de blauwe lampen). Collega Arrand Klein heeft over beide aanpassingen ook al gesproken tijdens een symposium van IFV op woensdag 19 april.

Verandering flitspatroon
De ambulances uit de 2016-reeks beschikken over een computergestuurde lichtbalk. Dat ze computergestuurd zijn maakt dat we het lichtpatroon zelf aan kunnen passen. Er zijn hulpverleningsdiensten in Noorwegen die deze aanpassing ook hebben gedaan, maar voor zover wij weten in Nederland nog niet.

Van links naar rechts
Het huidige lichtpatroon is zo ingesteld dat de blauwe lamp flitst van links naar rechts, 50% om en om in hoge frequentie. Met name tijdens avond- en nachturen is dit ook binnen in het ambulancevoertuig behoorlijk hinderlijk.

Beter zichtbaar en rustiger beeld
Met de huidige aanpassing willen we beter zichtbaar zijn voor verkeersdeelnemers en een rustiger beeld creëren in de ambulance. De schakeling is zo omgezet dat de blauwe lamp in de volle breedte aan en uit gaat. Dus 100% blauw aan en uit, dus wel duidelijk zichtbaar maar met een iets rustiger beeld.

Extra veiligheid door extra geluid, extra veiligheid ook door aangepast flitspatroon
5 (100%) 3 beoordeling(en)

2 REACTIES

  1. Het nadeel van “alles aan of alles uit” is dat er dode momenten ontstaan. Om onder andere deze reden is de politie er van af gestapt. In deze dode momenten is er geen blauw zichtbaar. Martinhoorn is top. Veel beter hoorbaar en lokaliseerbaar dan de electronische variant.

  2. Al bij de beslissing om een nieuwe twee tonige electronische hoorn in te voeren voor Ambulances wist ik al dat dit voor problemen zou zorgen.
    De gebruikte tonen zijn namelijk nauwelijks hoorbaar in bepaalde omstandigheden en vallen compleet weg bij winderig weer.
    In Nederland blijft men al jaren achter de feiten aan lopen en zijn de beleidsmakers blijkbaar blind voor wat er in de omliggende landen gebeurt.
    In Engeland, Belgie, Denmarken enz zijn ze al jaren geleden overgestapt op Wail en Yelp sirenes omdat dat stukken beter hoorbaar is dan conventionele 2 tonige hoorns.
    Kwa zichtbaarheid zou men een combinatie van rode en blauwe kappen op de zwaaibalken kunnen overwegen want rood is overdags veel beter zichtbaar dan alleen blauw…

Comments are closed.