Home Algemeen Algemeen EMS World EXPO anders dan Europese beurzen?

EMS World EXPO anders dan Europese beurzen?

826
0

Naast de Interschutz die dit jaar in Hannover is gehouden geldt de EMS World EXPO als een van de grootste innovatieve beurzen op het gebied van ambulancezorg die er te vinden zijn. Er is een groot verschil in hoe er in Europa en in Amerika wordt aangekeken tegen “innovatie” vraagstukken. Dit blijkt ook uit de verschillende congressen en seminars die rondom deze beide evenementen zijn georganiseerd.

Hoewel wij dachten dat deze editie van de Interschutz wel eens de grootste die we ooit hadden gezien moest zijn kwamen we daar deels bedrogen mee uit. In Amerika (Las Vegas) is alles groter en groter. Maar daar prik je als bezoeker zo doorheen. Waar het ons om gaat is om de innovaties en we waar we deze kunnen vertalen naar onze dagdagelijkse praktijk. Met welke innovaties en nieuwe inzichten kunnen wij bijvoorbeeld ervoor zorgen dat we beter, veiliger en ergonomisch ons werk kunnen doen.

Waar binnen Europa nog winst valt te behalen is denken we het meest op het “ARBO” vlak, hoe kunnen we ervoor zorgen dat wij als ambulancehulpverleners beter worden ondersteund tijdens ons werk door de ambulances en het materiaal zo uit te zoeken dat we fysiek geen rare bewegingen uit hoeven te voeren tijdens onze interventies.

Zoals we al tegenkwamen op de XPO 112 (Kortrijk), Ambulans (Stockholm), Rettmobil (Fulda) en ook op de Interschutz (Hannover) zijn de vele stands met kleding.

De kleding van de hulpverleners is dit jaar één van de speerpunten, waar blijkbaar vanuit de markt interesse voor bestaat. Al blinken de bovengenoemde beurzen daar niet allemaal op hetzelfde niveau op uit. Veel exposanten laten hun nieuwe kledinglijn zien, extra draagcomfort na nieuwe inzichten, maar ook de herziene ISO certificering worden breed uit gemeten.

Daarnaast is er veel plaats voor materiaal en middelen, de trend van de disposable materialen zet gewoon door, waar het enkele jaren geleden alleen nog maar laryngoscopen bevatte is nu bijna alles disposable te vinden, een grootte vooruitgang in arbeids- en patiënten hygiëne.

Veder is fleet management een hot item, hoe kunnen we besparen op brandstof, hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze voertuigen evenredig worden belast en op tijd binnen komen voor onderhoud.

Het afgelopen jaar heeft zich ook gekenmerkt door de nieuwe brancard die Ferno in de markt zette, eerst nog alleen in Amerika, want aan het Europese model wordt nog gesleuteld. We hebben immers in Europa andere wensen, zoals het vastzetten van de zwenkwielen er daar eentje van is. We merken dat er in Europa veel aandacht is voor de ambulance carrosseriebouwers. Er zijn de afgelopen jaren enkele nieuwe bouwers in de toch redelijk kleine markt gestapt. Deze bouwers hebben zich ook op één van de eerder genoemde bovenstaande Europese beurzen getoond. Zijn er nu dan daadwerkelijk grote verschillen, nee dat kunnen we niet zeggen, inmiddels heeft elke bouwer de beschikking over een CAN-BUS systeem waarmee de accessoires worden aangestuurd. Dan is het toch weer kijken naar de afwerking en de duurzaamheid en dan vallen er toch menige bouwers door de mand. Wanneer er een bouwer zich met de NANO technologie gaat bezighouden is natuurlijk een kwestie van tijd.

Dan nu de EMS World EXPO, daar is het was anders, we hadden het in het begin van dit artikel al over dat in Amerika alles groter en groter moet zijn, zo ook de ambulances.

Daar zien we op de EMS World EXPO toch een flinke verandering, we zien zelf de Amerikaanse versie van de MB Sprinter 319 staan, de in onze ogen het meest gebruikte chassis van West Europa.

Ferno_2020 MB Spinter

Maar we zien nog meer veranderingen, als we op de stand van EMS Safety Foundation aan de praat raken dan blijkt ons vermoeden te kloppen, Amerika gaat deels een andere koers varen. Veel particuliere kleinere ambulancediensten blijken al de overstap te hebben gemaakt naar een Sprinter, omdat deze buiten het feit dat er minder onderhoud aan gepleegd hoeft te worden deze ook nog eens zuiniger in gebruik is. Een korte optelsom die het voor kleinere diensten makkelijker maakt om voor de MB Sprinter te kiezen.

We vervolgen ons kruisverhoor en horen dan een hele andere kant van de reden dat er steeds meer gekozen gaat worden voor kleinere ambulances. VEILIGHEID!

Dit behoefd enige introductie zo wordt verteld; “In Amerika is alles groter en zo is het ook bij de ambulancediensten, als er een inzet is dan rukt er een ambulance uit, deze is bezet door meestal twee of drie personen. Maar dan zijn we er nog niet, er rukt ook nog een brandweerteam uit, dit team meestal bestaand uit 8 personen rukken primair bij iedere spoedmelding mee uit, ze hebben bijna alles aan boord van de brandweerwagen liggen, alleen geen brancard, daarvoor komt de ambulance. In veel gevallen is het brandweerteam al ter plaatse voordat de ambulance arriveert.” Tot zover voor ons niet echt nieuws, wat zou er dan nog komen, het verhaal wordt vervolgd; “Als de patiënt vervoerd wordt, wat bijna bij alle hulpvragen gebeurd dan helpen we met z’n allen met de brancard, spullen enzovoort en gaat er meestal iemand van de brandweer mee in de ambulance, dat is vaak de brandweerman die de behandeling heeft ingezet. Dat betekend dat ze met twee of drie personen achterin de ambulance zitten dan is een grote ambulance dus wel op zijn plaats”, aldus deze medewerker.

Maar nu komt het verhaal die ambulances zijn vaak uitgerust met banken, ze zijn onlogisch ingedeeld en de collega’s achterin de ambulance moeten vaak staan om spullen te pakken of om handelingen uit te voeren en daar gaat het mis. “Onze ambulances zijn gewoon te groot, als er een rem of stuur actie is dan wordt je door de ambulance geslingerd”. “Kennen jullie de Stryker brancard”? Wordt er aan ons gevraagd. “Nou op de Stryker brancard zitten schoudergordels waar we de patiënt mee vast leggen zodat hem niets gebeurd tijdens de rit naar het Hospitaal, maar onze mensen die zitten vaak niet vast”.

Nu worden we op de opengewerkte ambulance gewezen, wij moeten hier in Amerika leren van van er in Europa gebeurd, ook zij hebben net als ons de Rettmobil in Fulda dit jaar bezocht en wederom geconstateerd dat de veiligheid in Europa behoorlijk wat beter is geregeld als in Amerika. “Hier zijn we in andere dingen nu eenmaal beter”.

Terugkomend op onze “grote” hotelkamer hebben we het er met elkaar nog even over, we hebben niet veel nieuwe dingen gezien. Waren er dan geen nieuwe dingen, ja dat vast wel maar we hadden dit jaar al zoveel beurzen bezocht dat er eigenlijk voor ons weinig nieuws bij was. De “verplichte” symposia hebben we er dan maar voor lief bij genomen.

Veiligheid, goede signalering, disposable materialen, fleet management en “goedkopere” ambulances, ik denk dat we dan wel zo’n beetje het beursgedeelte hebben samengevat. Het Nederlandse VB-Airsuspension was ook in Las Vegas te vinden met een stand, leuk om te weten dat dit Nederlandse bedrijf het goed doet op de internationale ambulance markt.

Dan misschien toch nog iets voor Europa, in Amerika hebben steeds meer ambulancediensten hun ambulances uitgerust met automatische G krachten meters, deze meters geven een akoestisch signaal als er een te scherpe bocht wordt gemaakt of er te hard wordt geremd, wel innoverend binnen de ambulancezorg, maar we kenden het al vanuit de transportwereld.

Hieronder een kort filmpje van de Amerikaanse TV zender FOX9.