Home Algemeen Algemeen Een uitdaging binnen het assessment

Een uitdaging binnen het assessment

2296
0

We zijn binnen het UMCG ambulancezorg al heel wat jaartjes bezig met ons assessment, wat we zelf binnen onze dienst afnemen. Het is en onderdeel van ons bekwaamheid beleid.

Doordat we al wat jaren bezig zijn en jaarlijks goed evalueren zien we dat we steeds beter kunnen meten en proberen steeds dichter bij de praktijk te komen.

Ja ik weet het, het is een meet moment in een gesimuleerde omgeving, maar toch krijgen we steeds vaker te horen dat de casussen dicht bij de praktijk liggen.

En omdat ik veel tijd investeer in het ontwikkelen van ons assessment is dat een groot compliment.

Het belang van CRM binnen onze sector begint steeds meer een begrip te worden.

Het assessment is geen scholingsmoment maar wel een bewustwording moment en zo hebben we dit dan ook aangevlogen om de CRM een prominente plaats te geven.

Als organisatie hebben we het geluk dat we een MMA hebben die op de lifeliner4 werkt maar tevens ook piloot is. Dus CRM tot op te botten zeg maar.

Zoals jullie ongetwijfeld weten is CRM in de luchtvaart al heel lang een gemeenschappelijk goed, zie het stuk over CRM op onze ambulance helikopter geschreven door collega Peter de Ruiter.

Samen met onze MMA en bureau medische zaken maken we eerst een menukaart voor ons assessment. Daar staat in grote lijnen in wat we dit jaar willen meten. Input hiervoor zijn scholingen maar ook zaken als calamiteiten en vernieuwingen in welke vorm dan ook.

Maar dit jaar zijn we iets nieuws gaan doen: een casus waar we juist aandacht besteden aan de CRM.

Het gaat om een casus van een reanimatie in een winkel.

Er komen direct 2 ambulances ter plaatse, dus beide teams krijgen los van elkaar de melding en stappen zonder verder vooroverleg de winkel in om de reanimatie op te starten.

De casus is VF die na 3 keer defibrilleren overgaat in ROSC.

Het gaat in deze casus niet om de technical skills, maar  uiteraard willen we wel zien dat de patiënt goed behandeld wordt.

We stoppen de casus dan ook na de controles van ROSC.

Beide teams mogen dan nog niet evalueren maar gaan direct aan tafel zitten met de assessoren. Daarbij moet het gesprek gaan over de non-technical skills.

Veel gebruikte CRM punten zijn communicatie en leiderschap. En uiteraard neigen we weer snel naar de handelingen te gaan, daar ligt dan ook de taak van de assessor om dit te bewaken. In het begin was dit spannend en moeilijk voor de assessoren.

Sommigen hebben de Eusim gedaan en zijn er bekend mee, anderen worden daar goed in begeleid.

De grootste uitdaging zit altijd weer in het stellen van open vragen zonder waarde oordeel.

Na een gesprek van ongeveer 15 minuten moeten de 2 teams gezamenlijk hun evaluatie maken. Als dat klaar is gaan de teams kijken naar de opnames die zijn gemaakt en mogen dan hun evaluatie nog bijstellen.

Maar waarom doen we nou zo moeilijk? Het is toch veel makkelijker om te zeggen dat intuberen lang duurde of de blokken te lang waren.

We willen door open vragen te stellen de teams na laten denken over zijn/haar rol in deze casus.

Als voorbeeld wil ik noemen dat er een ongeschreven wet is dat de verpleegkundige die aan het hoofdeinde zit de leiding heeft. Maar stel je nou voor dat deze persoon helemaal geen leider is.

Wat we ook vaak terug zien is dat de verpleegkundige die bezig met de airway/beademen regelmatig vergeet te balloneren omdat hij/zij bezig is met “leiding” geven.

Door deze zaken goed te bespreken en de teams bewust te maken van zijn/haar rol, hopen we dat er in de praktijk ook beter geëvalueerd gaat worden door veel meer naar zaken te kijken als leiderschap, communicatie, werkplek en werklast verdeling.

Met als doel uiteraard maximale zorg voor de patiënt.

Als afsluiting wil ik graag nog iets met jullie delen.

We hebben in een scholing een reanimatie gedaan van een kind. Daarbij was 1 van de chauffeurs de regisseur en leidde de hulpverlening aan de hand van ons prikboek. Unaniem waren de teams het eens dat het veel rust gaf en structuur…………..dus hoezo hoofdeinde heeft de leiding.

Probeer out of the box te denken.

Dit stukje heb ik geschreven om een ieder bewust te maken van het belang van CRM en goed evalueren van onze geleverde zorg.