Home Algemeen Algemeen Een “speciaal” verzoek

Een “speciaal” verzoek

978
1

Het was een normale werkdag, wanneer ik mijn mailbox lees en de volgende mail tegenkwam.

De coördinator en Penningmeester van een plaatselijke EHBO vereniging hadden een speciaal verzoek.

Ook dit seizoen hebben een aantal kandidaten deelgenomen aan het EHBO examen van het Oranje kruis en nu wilden ze het uitreiken van de diploma’s een keer op een speciale locatie doen, en niet in het EHBO gebouw waar ze de opleiding hebben gevolgd.

En omdat zowel de coördinator als de penningmeester mij kenden hebben ze met mij contact opgenomen.  Ik nodigde ze beiden uit om eens naar een mogelijkheid en programma te kijken. Onder het genot van een kop koffie,  bespraken we samen de mogelijkheid.  Naast de uitreiking van de diploma’s bij een hulpverleningsorganisatie zagen zij nog een voordeel. EHBO’ers hebben in hun vrijwillige taak, regelmatig te maken met de ambulancezorg, en vanuit dat standpunt zag ik een ontvangst en rondleiding op onze ambulance hoofdvestiging wel gerechtvaardigd.  We spraken een datum en tijd af wanneer deze bijeenkomst zou plaatsvinden.

En zodoende ontvingen wij een tiental kandidaten die geslaagd waren voor hun EHBO diploma, vergezeld van een aantal bestuursleden. Na een ontvangst met koffie in een van onze leslokalen, heb ik deze EHBOers meegenomen aan de hand van een PowerPoint presentatie achter de schermen van onze organisatie. Hoe is de ambulancezorg landelijk en regionaal georganiseerd, behalve dat er “busjes” met veel blauw, blauw en sirenes door de regio rijden. Ik heb een reëel en realistisch beeld proberen te geven van de huidige en tegenwoordig complexe zorg die ambulancezorg heet.  Vanaf de melding en inventarisatie en uitgeven van de melding aan de betreffende ambulance eenheid, de samenwerking met ketenpartners zoals EHBOers, huisartsen, politie en brandweer heb ik proberen een beeld te geven van onze dagelijkse werkzaamheden.  Werkzaamheden die maar voor een heel klein deel aansluiten in het beeld wat de burger heeft van de ambulancezorg. En dat is niet de hele dag maar rijden met blauw, blauw en sirenes. Werkzaamheden van onze collega’s die bepaalde competenties vragen zoals: wendbaarheid, geduld, daadkracht, betrokkenheid en zorgvuldigheid, en dat is bij iedere zorgvraag weer anders.  Ik heb ze ook deelgenoot gemaakt van de dagelijkse logistieke en bedrijfsmatige aspecten van de huidige ambulancezorg.  Na deze presentatie, nam het bestuur de gelegenheid om de EHBO diploma’s aan hen uit te reiken. Vervolgens kregen ze een rondleiding in de remise en kregen ze de gelegenheid om verschillende ambulance eenheden van binnen te bekijken.

Vele vragen werden gesteld en beantwoord met als unanieme reactie, “ik wist niet dat de ambulancezorg zo complex in elkaar zat” .  Bedankt met mooie woorden en een applaus van hen allen hebben we afscheid genomen. Maar niet zonder het maken van een groepsfoto.

Een “speciaal” verzoek
3.3 (66.67%) 3 beoordeling(en)

1 REACTIE

  1. Een gastles verzorgd door de RAV zou best standaard onderdeel kunnen zijn van de EHBO opleidingen. Dat geeft de cursisten extra (achtergrond)kennis over indicaties om juist wel of juist niet 112 te bellen, voor overleg m.b.t. gewonden en zieken aan wie de EHBO-er hulp verleent, voor inschakelen van ambulancezorg op maat (Rapid auto, ALS ambulance etc.). met name ook bij evenementen waarbij er geen ambulance klaar staat.
    Een mooi initiatief van Reggie Diets en een leerzame en leuke afsluiting van de EHBO opleiding van de gediplomeerde eerste hulpverleners.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here