Home Algemeen Innovaties Directe Inzet Ambulance (DIA)

Directe Inzet Ambulance (DIA)

12184
0

In de wandelgangen hoor je de term DIA vaker, maar wat is DIA precies en waarom wordt het door sommige MKA’s gebruikt.

Een aanzienlijk deel (30%) van de meldingen die binnenkomt zijn burgermeldingen via 112. Tot nog toe werd gedacht dat 30-40% van deze meldingen niet leidde tot een inzet van een ambulance. Dankzij de introductie van een nieuw meldkamertriagesysteem (ProQA) kon worden vastgesteld dat dit een misvatting was. In ongeveer 8% van de gevallen leidt de melding niet tot een inzet en wordt de melder doorverwezen naar bijvoorbeeld de huisarts. Dit was de reden van de RAV HM om eens kritisch te kijken naar het moment van inzetten van de ambulance.

In het project DIA wordt de ambulance ingezet zodra het adres van het noodgeval is vastgesteld en gecheckt. Omdat dit een van de ‘ingangsvragen’ van ProQA is betekent dit, dat de ambulance minimaal 1 minuut eerder op weg wordt gestuurd. In 8% van de gevallen keert de ambulance onverrichter zake terug of krijgt deze een vervolgopdracht. Belangrijker nog is de winst voor de tijdkritische (o.a.: reanimatie) patiënt, omdat de groep die tussen 6 en 8 minuten wordt bereikt wordt verdubbeld. Bijkomend voordeel is dat met DIA rust op de meldkamer wordt gecreëerd, waardoor de rest van het meldkamerproces kwalitatief beter wordt doorlopen. Een belangrijk effect binnen de keten. Geen ingewikkelde innovatie, maar wel een vernieuwende denk en werkwijze en nog belangrijker: een geweldige sprong vooruit voor de patiënt/ burger.