Home Algemeen Algemeen De eerste ervaringen met de crash/kantelsimulator van UMCG Ambulancezorg

De eerste ervaringen met de crash/kantelsimulator van UMCG Ambulancezorg

1819
0

Een jaar geleden, op 5 februari 2015 stond er een artikel op Ambulanceblog over de crash/kantelsimulator die gebruikt wordt in Noorwegen.

Een simulator die ambulancehulpverleners, hulpverleners in het algemeen en anderen (leveranciers) laat zien wat er met mens en materiaal in de ambulance gebeurt tijdens en na een crash. De simulator is een goede en veilige manier om te ervaren dat het dragen van gordels, het goed bevestigen van materiaal en opbergen in gesloten vakken van losliggend materiaal een must is om zo min mogelijk secundaire schade op te lopen bij een ongeval.

Sinds enkele maanden hebben we hebben bij UMCG Ambulancezorg, team opleidingen en het Opleidingsbedrijf ook een unieke kantelsimulator in ons bezit. Voor zover wij weten is dat de tweede in Europa We hebben deze simulator samen met Visser in Leeuwarden ontwikkeld en gerealiseerd op basis van een afgeschreven les-ambulance. De kantelsimulator is geplaatst op een haakarm vrachtwagen en kan vrijwel op iedere gewenste plek worden neergezet.

Het mogen geven van trainingen aan collega’s (en wie weet in de toekomst aan anderen) ervaren wij als opleiders als uniek.  Het is bijzonder nuttig om hen in de praktijk te laten ervaren dat het om doen van een gordel, op de juiste manier, van levensbelang kan zijn.

Daarnaast is het trainen om jezelf te bevrijden een ervaring op zich. Dat geldt ook voor de hulp die je de medepassagier kunt bieden als deze buiten bewustzijn is, en jij niet. Voorin verschilt de kantelsimulator eigenlijk niet met een “standaard” kantelsimulator die velen van jullie waarschijnlijk wel kennen. Wat onze kantelsimulator uniek maakt, is vooral het achtercompartiment. Deze laat je ervaren dat een verpleegkundige zich nauwelijks kan bevrijden zonder zich, na het ongeval, nog ernstiger te verwonden. Zonder hulp lukt dit simpelweg niet als het voertuig op de kop ligt.

De ruimte tussen de persoon in de stoel achterin en het dak is zeker een meter. Die meter val je naar beneden met je hoofd naar de grond gericht. Wij leren anderen te helpen bij het bevrijden van deze collega.

Als de verpleegkundige achterin zit, ligt hier ook een patiënt. Het belang van de gordels en zeker de schoudergordels demonstreren wij door iemand plaats te laten nemen op de brancard en het te laten ervaren. Ook hier leren wij collega’s om hulp te bieden en wat de beste manier is om de patiënt uit zijn benarde positie te bevrijden.

En wat te doen als na een ongeval de ambulancechauffeur bekneld of buiten bewustzijn in het voertuig zit? Deze kan dan niet de verpleegkundige en patiënt achterin bevrijden. Wie helpt dan en heeft kennis van handelen om iedereen op een veilige en effectieve wijze te bevrijden uit zijn of haar benarde positie? Om die reden willen we onze kennis ook overbrengen op andere hulpverleners.

Voor meer informatie: UMCG Ambulancezorg, team opleidingen, 0592-312000.