Home Algemeen Algemeen De ambulancehelikopter operationeel

De ambulancehelikopter operationeel

6440
0

Het is de eerste in Nederland, de eerste helikopter in ambulancekleuren waarop geen arts mee vliegt, hij doet hetzelfde als een ambulance echter alleen door de lucht. Het is een zogenoemde air ambulance.

Geel met de bekende strepen, gestationeerd op de vliegbasis in Leeuwarden met het registratienummer PH-OOP.

Woensdag 16 november 2016 was de eerste dag dat de ambulancehelikopter operationeel was, hieronder wat achtergrond informatie.

De helikopter

Airbus Helicopters is de nieuwe naam van het vroegere Eurocopter. De H145’s zijn een slag groter dan de bekende trauma-heli’s van de ANWB. Dat zijn Eurocopter EC135’s. De reden hiervoor is omdat men met de nieuwe H145 helikopters vaak patiënten zal vervoeren. Bij de traumahelikopter is dit alleen in uitzonderlijke gevallen. Er is nu meer ruimte voor behandeling of begeleiding in dit grotere toestel. Het is de eerste H145 met een Nederlandse registratie. Call sign van deze ambulancehelikopter is MEDIC01.

Technische specificaties

Fabrikant: Eurocopter
Model: EC145 T2
ICAO-Type: EC45
IT: H2T
Motor: 2 x Turbomeca Arriel 1E2 Turboshaft 738 shp
Zitplaatsen: 1Crew 9Pax
Gewicht (leeg | kg): 1792
Gewicht (max | kg): 3585
Maximumsnelheid (km/u): 268
Vluchtsnelheid (km/u): 246
Lengte (m): 13.03
Hoogte (m): 3.45
Rotor diameter (m): 11

De bemanning

De bemanning van de ambulancehelikopter bestaat uit een team van drie leden. De piloot met dezelfde skills en vaardigheden als de MMT piloot, de navigator / assistent en de ambulanceverpleegkundige. De navigator / assistent is van oorsprong een ambulancechauffeur. Het zijn normale ambulanceverpleegkundigen met kleine bijscholingen, chauffeurs met flinke scholing tot navigator. Buiten de piloot om doet de bemanning ook dienst op een ambulance. Er wordt dus afwisselend dienst gedaan op de ambulancehelikopter en ambulance.

Inventaris ambulancehelikopter

Naast een brancard om natuurlijk een patiënt op te vervoeren bestaat het inventaris uit een complete inventaris van een ALS ambulance. Hetgeen natuurlijk op een meest efficiënte manier is ondergebracht. Daarnaast is er plaats voor één familielid, deze kan dan niet zoals bij een ambulance voorin plaatsnemen maar achterin bij de verpleegkundige en patiënt.

Daarnaast is er een speciaal type brancard aanwezig waarin de patiënt middels een ingenieus systeem de patiënt in een soort “zak” komt te liggen, met dit systeem is het mogelijk om bijvoorbeeld één arm buiten de “zak” te laten om arm te kunnen gebruiken voor het doen van controles en het geven van medicijnen. Daarnaast wordt de patiënt vastgelegd middels een gordelsysteem. De brancard is vergelijkbaar met die we van de ambulance kennen en wordt op op dezelfde manier in en uit de helikopter geschoven. Apparatuur zoals een beademingsmachine is anders dan bij de meeste ambulances standaard aanwezig op de ambulancehelikopter.

Inzet criteria

In eerste instantie zullen de inzet criteria voor een groot gedeelte gebaseerd zijn op het vroegere vervoer dat hiervoor is uitgevoerd door defensie, dat is waar eigenlijk de naam Wadden-heli vandaan komt. Echter kan, omdat de heli onder directe verantwoordelijkheid van de meldkamer Noord-Nederland valt sneller worden ingezet bij een melding op één van de eilanden zodat transport naar het vaste land geen vertraging meer op hoeft te leveren. Daarnaast wordt de ambulancehelikopter primair ingezet bij een reanimatie op één van de eilanden. Naast de ambulance, de ambulancehelikopter wordt zoals nu de afspraken zijn nog steeds de helikopter van het MMT mee gealarmeerd.

Of en wanneer de inzet criteria worden aangepast naar andere slecht bereikbare gebieden in Noord Nederland en voor een snelle ontsluiting van Texel is op dit moment nog niet bekend.

In de eerste week van december volgt een tweede item over de ambulancehelikopter.

bron helikopter informatie: helispot.nl
foto: RAV Fryslân