Home Algemeen Algemeen De ambulancehelikopter: Flexibel

De ambulancehelikopter: Flexibel

1827
2

Flexibel is een eigenschap die veel, zo niet alle, collega’s op de ambulance bezitten. Niet alleen flexibel qua inzetbaarheid, maar ook flexibel om snel te schakelen als de melding in het MDT toch ‘net even anders’ blijkt bij aankomst bij de patiënt.

We herkennen het allemaal.

Maar ook schijnbaar solide dingen kunnen bij nader inzien toch zeer flexibel zijn. Dit blog gaat over de flexibiliteit van het interieur van de ambulancehelikopter.

Het interieur van een ambulance wordt gebouwd naar wens van de klant, eenmaal klaar is dat het: daar moet je het weer een paar jaar mee doen.

De Airbus H145, de ambulancehelikopter, wordt ‘leeg’ aangeleverd. Het medisch interieur is geleverd door Bucher (www.bucher-group.com), een bedrijf voor, zoals ze zelf zeggen, ‘aircraft interior solutions’.

Een aantal collega’s is daar op bezoek geweest om te kijken wat handig en werkbaar zou zijn. Uiteindelijk is er een interieur samengesteld wat ook na plaatsing nog flexibel is. Om meerdere redenen heel belangrijk: ten eerste wordt de helikopter wekelijks van binnen helemaal schoongemaakt, het hele interieur wordt daarbij verwijderd. Daarnaast moet alles vooralsnog geregeld omgezet worden naar de reservehelikopter als de ‘Medic01’ voor een beurt moet. Tot slot kunnen er altijd door voortschrijdend inzicht nog veranderingen in de opstelling plaatsvinden.

Omdat de plaats van alle onderdelen (incl. apparatuur) van invloed is op de zogenaamde ‘weight & balance’, wordt alles in de helikopter zorgvuldig ingemeten met behulp van meetlinten die vanuit een vastgesteld nulpunt worden bevestigd. Ook is het hele interieur gewogen, incl. personeel ;-).

Samen met drie collega’s ben ik door Bucher geschoold in alle mogelijke en goedgekeurde opstellingen om de kennis vervolgens over te kunnen dragen aan de rest van het team.

Naast drie stoelen achterin (totale vervoerscapaciteit is dus naast de patiënt vijf zittende personen, waaronder uiteraard drie bemanningsleden) zijn er voor en achter twee grote kasten geplaatst en in het raamkozijn hangt aan beide zijden een rek voor o.a. perfusorpompen en de beademingsmachine. De uitdaging is om alles wat in een rijdende ambulance aanwezig is, ook een plaatsje te laten vinden in de helikopter, en het bovendien ook nog werkbaar te houden. Dankzij de inzet van de collega’s is dat gelukt! Binnen handbereik van de verpleegkundige bevindt zich de spoedtas en de monitor en kan er vanuit een aansluitpunt in de wand zo nodig zuurstof worden toegediend.

De brancard kan in vier posities geplaatst worden, met elk zijn voordelen. Op dit moment staat hij in de ‘normal after position’. Verder kunnen we kiezen voor de ‘heavy after position’, bedoeld voor de zwaardere patiënten. De brancard komt dan iets meer naar het midden waardoor er voor de patiënt meer ruimte ontstaat aan de wandzijde. Zowel de ‘heavy’ als de ‘normal’ positie kunnen ook nog gebruikt worden in de ‘forward’ positie. Dan schuift de brancardslede in zijn geheel een stuk naar voren waardoor het hoofd van de patiënt nog beter bereikbaar is, bijv. in het geval van kapbeademing. Volgt u het nog?

Nu wij ruim twee maanden onderweg zijn, hebben we besloten om deze laatste positie uit te gaan proberen. Binnenkort zal het interieur dus enigszins worden aangepast. Zoals gezegd hebben bijna alle veranderingen invloed op de ‘weight & balance’, dus alles gaat in overleg met en nooit zonder goedkeuring van de piloten c.q. de ANWB/Airbus.

Mocht blijken dat in de toekomst een andere kastopstelling handiger blijkt of er een uitbreiding nodig blijkt van de kastruimte: het is allemaal mogelijk.

Flexibel en daarmee toekomstbestendig: één van de mooie eigenschappen van de ambulancehelikopter en ik denk van ons allemaal!

Een volgende keer: CRM

2 REACTIES

Comments are closed.