Home Algemeen Algemeen Burgerhulpverlening en ambulancezorg

Burgerhulpverlening en ambulancezorg

1933
3

HartveiligWonen is georganiseerde, vrijwillige burgerhulp, aanvullend op de ambulancezorg, waarmee het aantal sterfgevallen door een acute circulatiestilstand kan verminderen. Mijn functie als projectleider houdt hierbij in dat ik veel contact met gemeentes heb die starten of gestart zijn met HVW. Daarnaast help ik bij het opzetten van werkgroepen binnen gemeentes. Vanuit ons kantoor in Elburg worden veel contacten gelegd met de vrijwilligers.

De snelste hulp is het belangrijkste en kan het verschil maken.
In de meeste gevallen is dat de burgerhulpverlener.

Het systeem van HartveiligWonen is zo geregeld, dat wanneer de melding van een primaire reanimatie door een centralist aan een ambulance wordt gekoppeld, deze ook per direct doorgaat naar de vrijwilligers. Een oproep voor de vrijwilliger kan dus soms al 15 seconden na de koppeling aan een ambulance binnenkomen bij de vrijwilliger. Met het systeem is de overlevingskans in zo’n 7 jaar verhoogd van 8% naar 23%. Ook het aantal slachtoffers die overleven zonder restschade is aanzienlijk hoger. Belangrijk hierbij is dat de vrijwilliger centraal staat, zonder hun inzet hadden we niet zo’n grote overlevingskans gehaald.

De vrijwilligers krijgen een oproep via sms, de HartveiligWonen App of pager (brandweervrijwilligers). Met de HVW App kunnen vrijwilligers snel en goed gealarmeerd worden op basis van GPS-locatie. Op die manier zijn ze overal oproepbaar, waar ze ook zijn. De app laat na accepteren van de melding gelijk een routekaart zien. Op die manier is het dus ook mogelijk voor vrijwilligers om snel ter plaatse te zijn in onbekend gebied.

Zelf merk ik regelmatig dat vrijwilligers vaak eerder ter plaatse zijn dan de hulpdiensten. Zo had ik recent een slaapdienst, waarbij we werden gealarmeerd voor een reanimatie rond vier uur in de nacht. Binnen twee minuten zaten wij in de auto; de melding was hemelsbreed ongeveer 1000 meter vanaf de ambulancepost. Toen wij aankwamen bij het incident was één vrijwilliger (de buurman) al gestart met reanimeren en een andere hulpverlener had net de AED geplaatst. Ondanks dat de hulpdiensten dus dichtbij zitten, zijn de vrijwilligers toch vaak de hulpdiensten voor.

Laatst kregen we een melding van een reanimatie, met een rijafstand van 16 minuten. Ik wist dat HartveiligWonen in die plaats goed geregeld was. Dat gaf me een goed gevoel. 10 jaar geleden zou je bijna al weten dat de overlevingskansen nihil waren. Bij deze melding had ik ondanks onze rijafstand een goed gevoel, ter plaatse werd dit bevestigd. Vrijwilligers waren direct gestart. Bij onze aankomst had het slachtoffer een eigen ritme en ademhaling. De AED had twee keer geschokt. Hier zie je weer hoe belangrijk burgerhulpverlening is. Naast de burgerhulpverleners, geeft de centralist ook duidelijke instructies om de reanimatie te starten. In veel gevallen lukt dit dan ook. Vrijwilligers ondersteunen dan of nemen de reanimatie over van familie.

Ik vind het ook belangrijk dat er nazorg voor de vrijwilligers is. Wij proberen dat als ambulancemedewerkers ter plaatse al even te doen door ze een compliment te geven en als de tijd het toe laat even met hen te spreken. Vanuit HartveiligWonen verzorgen wij ook nazorg voor de vrijwilligers. Wij zijn hiervoor 24/7 bereikbaar. De vrijwilliger kan zelf aangeven of er nazorg gewenst is d.m.v. een vragenlijst die men direct na een melding ontvangt, maar wij benaderen de vrijwilligers ook actief wanneer wij vernemen van andere hulpverleners dat het een reanimatie met veel impact is geweest. Op die manier behouden vrijwilligers de motivatie om hulp te verlenen als dat nodig is. In veel gevallen merken wij dat een telefoontje vanuit ons kantoor al voldoende is.

HartveiligWonen is naar mijn idee een goede aanvulling op de ambulancezorg. We zijn allen bezig met één doel: het redden van de patiënt. Dan maakt het niet uit of je als ambulancebroeder of als vrijwilliger ter plaatse bent. De snelste hulp is het belangrijkste en kan het verschil maken. In de meeste gevallen is dat de burgerhulpverlener.

Tip aan al mijn collega’s, mocht de vrijwillige burgerhulpverlener hulp hebben verleend……een bedankje wordt door hun erg gewaardeerd en motiveert voor een volgende hulpverlening!

3 REACTIES

Comments are closed.