Home Algemeen Algemeen “BOT collega´s zijn goud waard”

“BOT collega´s zijn goud waard”

1876
0

In het onderstaande item is ingezonden door een collega naar aanleiding van onze oproep om TIP’s of wetenswaardigheden te melden om te delen op ons portal.

Toen ik weer terugkwam na een bijzondere en heftige inzet wist ik het zeker, ik moest wat gaan schrijven over ons (voormalige) bedrijfsopvang team (BOT).

In het verleden konden we altijd aanspraak maken op een BOT, na of soms al tijdens een heftige inzet werd door de MKA de dienstdoend BOT collega gebeld, deze zat dan vaak op onze post te wachten als we terugkwamen van de inzet. Niet meer dan eens werd dan samen met de collega van het BOT en de andere op de post aanwezige collega´s de ambulance weer inzetbaar gemaakt, waarna het tijd was voor een kop koffie. Met een kop koffie werd de inzet besproken, melding, was het duidelijk wat we konden verwachten, behandeling, contact met overige hulpverleners, samenwerking noem maar op.

Of toen voor mij wel duidelijk was wat de meerwaarde was van de BOT collega´s zou zijn…. Ik realiseer me nu steeds meer dat het niet meer als normaal was en dat het een prettig gevoel was dat je het even van je af kon zetten. Natuurlijk doe je dat altijd met je collega chauffeur of verpleegkundige maar het is toch fijn als de BOT collega net even andere vragen stelt waarmee je het op een andere manier kunt verwoorden. Bij mij betekend in veel gevallen dat het verwoorden ook vaak bijdraagt aan het verwerken.

Meer dan eens zijn we samen met de BOT collega naar de brandweerpost gereden om daar deel te nemen aan een wat grotere nabespreking, hierbij waren dan ook de politie en de brandweer aanwezig om de hulpverlening van A-Z door te spreken. Deze wat grotere nabesprekingen hebben voor mij persoonlijk veel bijgedragen aan het verwerken van complexe en heftige inzetten.

De opzet van de eerst gezamenlijke nabespreking gevolgd door de nabespreking per discipline met je eigen BOT collega(s)  heeft in mijn persoonlijke ervaring bijgedragen tot het verkrijgen van een compleet beeld van de inzet en het op die manier heb ik het makkelijker kunnen wegzetten. Vooral het telefoontje van de BOT collega meestal een week na de inzet is altijd door mij erg gewaardeerd!

Als de letterlijke donderslag bij heldere hemel kwam dan ook het bericht dat het BOT zou worden opgeheven, we gingen gebruik maken van externe expertise en konden 24 uur per dag iemand bellen als we dat nodig vonden. In mijn ogen gewoon een bezuinigingsmaatregel, BOT collega´s genoten namelijk van een vergoeding voor de bereikbaarheid en schreven onkosten voor de “inzetten” die ze deden. Ze namen deel aan scholingen met andere BOT collega´s en oefenende gesprekstechnieken.

Sinds die tijd is het BOT uit onze “cultuur” verdwenen, de cultuur is veranderd, veel nieuwe medewerkers weten niet eens wat het BOT deed, op welke manier ze als “gewone” collega’s van meerwaarde voor mij en veler van mijn collega’s waren.

Of ik onze BOT collega´s mis, jazeker realiserende na het schrijven van de bovenstaande tekst zeker.

 

Navraag door ambulanceblog laat zien dat bij een aantal RAV-en het BOT niet intern is geregeld, maar bij veruit de meeste RAV-en is het BOT (inmiddels weer) beschikbaar.

Meer informatie over het ideale BOT in dit item dat eerder op dit portal is gepubliceerd.

Vrijdag volgt een item over de psychosociale ondersteuning zoals het in Duitsland geregeld is.