Home Algemeen Algemeen Ambulancezorg in Zeeuws-Vlaanderen

Ambulancezorg in Zeeuws-Vlaanderen

2265
0

Vorig jaar hebben we een item gepubliceerd over de ambulancezorg op een waddeneiland, hierop hebben we veel leuke reacties ontvangen. We hebben daarom aan collega’s gevraagd om specifiek in te gaan op de “bijzondere” ambulancezorg in hun werkgebied. Als tweede in deze reeks volgt de ambulancezorg in Zeeuws-Vlaanderen.

Zeeuws-Vlaanderen het zuidelijkste stukje van Zeeland, gelegen onder de Westerschelde en omringd door 3 grote Belgische steden namelijk Brugge, Gent en Antwerpen.
Het telt ongeveer zo`n 105.000 inwoners en de ambulancezorg word verzorgd door ZorgSaam Ambulancedienst bijbehorend aan het streekziekenhuis te Terneuzen (De Honte).
Met een wagenpark van 8 ambulances waarvan 1 reserve en 7 operationele ambulances wordt een oppervlakte van 875,80 km² verzorgd via drie posten namelijk Terneuzen, Hulst & Oostburg en 2 VWS posten in Vogelwaarde en IJzendijke.

Gezien de landelijke inrichting van het landschap is de ambulancezorg te vergelijken met andere landelijke gebieden Zoals Friesland en zijn de afstanden naar het ziekenhuis vaak lang en vooral wanneer je naar een academisch ziekenhuis moet gaan in Gent, Brugge of Antwerpen zit je minimaal 30 minuten met de patiënt achterin de ambulance.

Wanneer er zich een incident voordoet waarbij het MMT gewenst is dan zal primair de Lifeliner2 Rotterdam worden gevraagd, maar wanneer deze niet inzetbaar is om gehoor te geven aan onze hulpvraag zal secundair via de meldkamer in Middelburg contact worden gezocht met de Belgische Medische Urgentie Groep genoemd (zoals MMT in Nederland) en met voorkeur gevraagd worden om Brugge omdat deze als enige voorzien zijn van vervoer per helikopter en de andere MUG teams alleen over de weg vanuit Eeklo, Knokke, Gent, Sint Niklaas of Antwerpen.

De MUG-helikopter heeft een permanente beschikbaarheid tussen zonsopgang en zonsondergang, er worden geen nachtvluchten uitgevoerd zoals in Nederland.

De starttijd van de tweemotorige Ecureuil AS 355-F2 met de registratie OO-HSN ligt rond de 4 minuten na de oproep vanuit het hulpcentrum 100 en is daarmee net wat langer in de opstartfase dan de Lifeliner`s.
De gemiddelde snelheid via de lucht bedraagt 3 km/min en er wordt 1 minuut gerekend om te landen.

De starttijd van het MUG-voertuig bedraagt ongeveer 2 minuten, de gemiddelde snelheid van een MUG-voertuig wordt geschat op 1 km/min. Een kleine berekening leert dat een afstand van tien kilometer vogelvlucht sneller via de lucht wordt overbrugd.

Er word gebruik gemaakt van grotere modellen Mercedessen en Audi`s

De MUG-helikopter die heeft dezelfde medische uitrusting als het MUG-voertuig, alleen de helikopter kan wel een patiënt vervoeren.
De helikopter is in voorzien van blauw witte kleuren en als je hem ziet vliegen lijkt het in de verste verte niet op een traumahelikopter. Er is geen star of life of andere logo’s te vinden.

Omdat de Belgische hulpdiensten niet beschikken over C2000 maar over het Astrid netwerk is rechtstreeks contact met de MUG-helikopter vaak moeilijk tot stand te brengen en dat maakt het cancelen lastig.

De MKA zal altijd contact opnemen met het ontvangende ziekenhuis om te vragen of er plek is voor een patiënt, vanuit de rijdende ambulance wordt door de verpleegkundige, MMT-arts of MUG-arts contact opgenomen met het ontvangende ziekenhuis om de MIST door te geven.

uC-cNq2c SiaJREal

Vaak is het zo dat er geen arts in de ambulance meerijd maar er twee verpleegkundigen aanwezig zijn. In het begin werd er vaak raar opgekeken in het ontvangend ziekenhuis omdat hun niet gewend zijn dat er een trauma binnen wordt gebracht door ambulanceverpleegkundigen zonder MUG arts aan hun zijde. Door de jaren heen komt dit steeds vaker voor en maken vooroordelen nu steeds vaker plaats voor wederzijds respect voor elkaars werkwijze en raakt men gewend dat de Nederlandse ambulance nu eenmaal meer mogen dan de Belgische collega`s.
Intuberen, medicatie geven en al dit soort zaken is in België meestal een MUG taak en als de Nederlandse verpleegkundige dit heeft gedaan fronst dit soms de nodige wenkbrauwen bij het personeel op de ontvangende SEH omdat ze dit niet gewend zijn dat de Nederlandse ambulanceverpleegkundigen zoveel mogen uitvoeren.

Uiteraard worden er van en naar Belgische ziekenhuizen veel B ritten (besteld vervoer) gereden en moeten de Nederlandse ambulancechauffeurs zich wenselijk zoveel mogelijk houden aan de daar geldende regels.
Een mooi voorbeeld van de Belgische collega’s is dat ze altijd met blauwe lampen aanrijden wanneer er een patiënt in het voertuig ligt. En rijden dan ook zo het grensgebied met Zeeuws-Vlaanderen binnen en laten dan de blauwe verlichting aanstaan en rijden netjes de maximum snelheid en staan voor rood licht te wachten aan de stoplichten terwijl alle andere automobilisten inmiddels de kruising hebben vrijgemaakt denkende dat er een spoedambulance naderde. Dit levert vaak leuke maar soms ook wel eens boze reacties op van geschrokken automobilisten die voor niks opzij zijn gegaan.

NEI6qNwp

Wij als Nederlandse ambulances rijden enkel met blauw aan als het een A1 rit betreft en verder respecteren wij de op dat moment geldende verkeersregels.

Normaliter zal het ziekenhuis die de patiënt terugverwijst (Belgisch zhs) naar het Nederlands ontvangend ziekenhuis altijd een MRSA kweek afnemen bij de patiënt zodat het ontvangend ziekenhuis in Terneuzen rekening moet en kan houden met een patiënt die wellicht in quarantaine geplaatst dienst te worden omdat deze MRSA positief is gekweekt.

Waar een MRSA-besmetting precies ontstaat, is moeilijk te achterhalen. Meestal wordt deze overgedragen door patiënten/of medewerkers die in een besmette omgeving zijn geweest. Niet alleen de patiënt maar ook zijn omgeving kan besmet raken. De bacterie nestelt zich in vezels van beddengoed, gordijnen, kleding en schoeisel. Ook houdt deze zich op in stof, op vloeren, muren en plafonds en voelt zich zelfs thuis op beddenframes, wastafelkranen, afstandsbedieningen, deurknoppen en lichtschakelaars. De bacterie verspreidt zich via luchtkanalen, stof, huidschilfers en contact met besmette personen en voorwerpen. Nieuwe besmettingen kunnen zo vrij gemakkelijk ontstaan en daarom zal na deze patiënt de gehele ambulance ontsmet moeten worden.
MRSA (Meticilline Resistente Staphylococcus aureus) is een bacterie die ongevoelig (resistent) is voor de meeste, gangbare antibiotica. Daardoor is deze moeilijk te bestrijden.
Gedrag en verspreiding van de bacterie komen overeen met de gewone huidbacterie Staphylococcus aureus die bij veel mensen voorkomt. Besmetting met MRSA is vooral gevaarlijk voor mensen met een ernstig verminderde weerstand. Voor zorgorganisaties, zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen, vormt de bacterie dus een grote bedreiging.

In de hoop dat de werkwijze tussen Nederland en België nu iets bekender is geworden, maar mocht er toch nog een brandende vraag zijn neem dan zeker contact met mij dit kan altijd via ambulanceblog, zij sturen de mail door.

Demian Lijsenaar
ZorgSaam Ambulancedienst Zeeuws-Vlaanderen