Home Algemeen Algemeen Ambulancezorg Groningen presenteert nieuwe serie ambulances

Ambulancezorg Groningen presenteert nieuwe serie ambulances

5933
0

Vrijdag 10 april 2015 heeft Ambulancezorg Groningen de eerste ambulance van de nieuwe serie ambulances gepresenteerd. De presentatie vond plaats in de verbouwde ambulancepost van Appingedam.

Speciaal voor de lezers van ambulanceblog gaan we de nieuwe ambulances die in de loop van dit jaar in gebruik worden genomen wat nader toelichten.

De ambulance waarvan de 01-172 de eerste is, is volledig ontworpen aan de handen van een wensen en eisenpakket vanuit Ambulancezorg Groningen. In samenwerking met de bouwer van de  voertuigen, Miesen uit Duitsland en Tulatech die de ambulancetechniek heeft ingebouwd. Deze ambulance is uitgerust met de nieuwste innovaties op het gebied van medische apparatuur, waarbij veiligheid van de patiënt en de medewerkers voorop staat.

Het voertuig is tot stand gekomen door samenwerking en overleg tussen en met de materialen commissie, patiëntveiligheid commissie, ergo commissie en het wagenparkbeheer van  Ambulancezorg Groningen en de bouwer van het voertuig Miesen. Dit jaar worden er 16 voertuigen van het huidige wagenpark vervangen voor dit type ambulance.

Als basis voor de ambulance is gekozen voor de Mercedes Benz Sprinter 519 Bluetec Euro 6, zoals het typenummer al aangeeft met een 5 ton chassis met dubbellucht. Met de keuze voor een 519 bouwt Ambulancezorg Groningen een grotere marge in met het beladen van het voertuig, dit om overbelading te voorkomen. Inzetten waarbij het MMT team met hun medische apparatuur en spoedtassen ook aan boord van de ambulance mee moet hetgeen extra gewicht met zich mee brengt vormen geen problemen meer.

Na de keuze voor de 519 Bluetec Euro 6 heeft Ambulancezorg Groningen al haar chauffeurs opgeleid tot minimaal het C1 rijbewijs op met deze ambulance te kunnen rijden.

De opbouw komt voor rekening van de firma Miesen. Hygiëne is een groot speerpunt bij Ambulancezorg Groningen. Alle kasten laden enzovoort zijn met ronde hoeken afwerkt en alles is volledig naadloos ontworpen en gefabriceerd om ophoping van vuil te voorkomen.

Het voertuig is bij de zij- en achterdeuren voorzien van knipperende rode led instap verlichting. Ook het voorcompartiment is voorzien van extra handgrepen bij de instap en is voorzien van extra instaptredes, zodat familie op een veilige manier zelf kunnen in en uit kunnen stappen.

IMG_5509 IMG_0235 (3)

Het controlepanel van de o.a. de optische en geluidssignalen, infraroodlamp en huisnummerverlichting is op ooghoogte van de ambulancechauffeur gemonteerd. Op het voertuig zit een dag/nacht sensor. Hierdoor wordt bij nacht de sirene automatisch van 120db naar 100db verlaagd en de blauwe signaalverlichting zal iets minder fel zijn. Dit is ook handmatig te schakelen door de ambulancechauffeur in gevallen waarbij de 120db en fellere blauwe verlichting wel nodig is in de nacht. De dag/nacht sensor zorgt er ook voor dat bij het openen van de ambulance deuren ’s nachts de werklampen/signaal verlichting (veiligheid) rondom het voertuig automatisch aangaan bij de daglichtsituatie kan de ambulancechauffeur dit zelf inschakelen waar nodig.

IMG_5517 (1)

In het patiënten compartiment is de kast waar het medicatie tasje en de printer van het elektronisch rit formulier in opgeborgen is, is voorzien van een codeslot. De positie van Corpuls monitor is door een uitsparing in het werkblad een stuk lager dan voorheen. Hierdoor hoeft de ambulancebemanning niet boven hun macht te tillen bij het uitnemen van de Corpuls monitor. Bijkomend voordeel is dat de monitor precies op ooghoogte vanuit de verpleegkundige stoel is af te lezen.  Ook is er extra led verlichting boven het aanrecht/werk blad en beneden langs de vloeren aangebracht.

In het achtercompartiment is op een in het midden geplaatst display een richtingaanwijzer indicator een remlicht indicator afleesbaar voor de verpleegkundige/bemanning achterin.

IMG_5508 IMG_5512 (1)

De stoelen in het achtercompartiment zijn comfortstoelen, met een extra lendensteun en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. De kasten wanden etc zijn strak zonder naden en met ronde hoeken afgewerkt. Het aanrecht/werkblad is voorzien van een gevlokte coating en met een blanke laklaag afgewerkt, alle lades in het achtercompartiment zijn vloeistofdicht.

Vanuit ergonomisch standpunt is de spoedtas en kleine zuurstof fles alleen van buitenaf uit het voertuig te halen. Bijkomend voordeel is dat er geen los of open liggende spoedtas in het achtercompartiment aanwezig is waaruit gewerkt wordt.

Ook is er een speciale opbergmogelijkheid gerealiseerd voor de MMT tas of bagage van de patiënt, zodat deze tijdens het vervoer veilig vastgemaakt kunnen worden.

IMG_0946 Achterzijde

Als brancard heeft Ambulancezorg Groningen gekozen voor de Kartsana Power Brava TG-1000.

De brancardtafel is zijdelings achterin de ambulance te verplaatsen. Mede door deze optie is de keuze op de elektrische kartsana brancard gevallen, geen enkele andere elektrische brancard heeft deze optie. Ook bij verbreding van de brancard door het plaatsen van het obesitas pakket kan de extra linker stoel uitgeklapt worden en dus beide stoelen aan beide kanten gebruikt worden.

Het gewicht van de brancard zelf is 65 kg en heeft een maximaal belastbaar gewicht van 300 kg. Voor de obesitas patiënt is er een obesitas pakket bijgeleverd, hiermee maak je de brancard breder over de gehele lengte. Dit bestaat uit een makkelijk te plaatsen frame op de brancard. Op 2 locaties in de provincie Groningen zal dit obesitas pakket beschikbaar zijn.

11146240_911355838928832_3253913579624259094_n brancard met obesitas pakket uitgerust

Vanuit privacy oogpunt is gekozen voor magic foil hierdoor is het mogelijk om met een druk op de knop de ramen van het achtercompartiment elektronisch tot melkglas  om te toveren, een grote innovatie op het gebied van privacy.

IMG_5500_glas

Een andere innovatie is het plaatsen / toevoegen van een IR lamp op de ambulance. De infraroodlamp heeft een bereik van 20 km, zodat de bemanning van de helikopter vanuit de lucht met hun nachtkijker (night vision goggles) de ambulance kan zien.

IMG_0955

Zoals eerder aangeven zal dit voertuig dienst doen vanaf de verbouwde ambulancepost Appingedam.

Er zijn 3 ambulance voertuigen en een doktersdienst voertuig gestationeerd op de locatie Appingedam. De ambulancegarage is vergroot, de vergroting was ook nodig ivm de grotere afmeting van het nieuwe type ambulance voertuig. De garage is voorzien van een nieuw afzuigsysteem met een grote capaciteit. De vloer van de garage is voorzien van een nieuwe antislib coating.

Alle garage deuren zijn voorzien met ontvangers van het SOS toegang systeem. Hierdoor kunnen de deuren geopend worden d.m.v. bediening in het Citygis scherm. Lege batterijen van de handzenders behoren nu tot het verleden.

IMG_0950

Er is een nieuwe kleding ruimte en kleding magazijn gerealiseerd. De kleedruimte is voorzien van nieuwe hoge kledinglockers, voor het opbergen van de kleding.
In het kader van milieu wetgeving bij het wassen van de voertuigen is er voor de garage een ondergrondse vetput/olie afscheider geplaatst.
Met deze aanpassingen aan de ambulancegarage, kleedruimte en kledingmagazijn is de standplaats Appingedam weer helemaal up-to-date en klaar voor de toekomst.
Ambulancezorg Groningen presenteert nieuwe serie ambulances
4.5 (90.53%) 19 beoordeling(en)