Home Algemeen Algemeen Ambulance Oost: Onderzoek Martin Hoorn gestart

Ambulance Oost: Onderzoek Martin Hoorn gestart

5558
2

Ambulance Oost is gestart met een onderzoek naar de ‘Martin Hoorn’. Een toevoeging op de normale sirene in speciale situaties. Waarbij het geluid verder draagt en weggebruikers dus meer tijd hebben om te anticiperen.

Aanleiding voor het onderzoek is dat uit eerdere onderzoeken naar ongevallen met voorrangsvoertuigen blijkt dat name bij ambulances aanrijdingen vaak voorkomen op kruisende vlakken of bij het passeren van voertuigen (file) omdat ze niet tijdig zijn opgemerkt.

Binnen Ambulance Oost staat de veiligheid hoog in het vaandel. Zo zijn sinds 2014 de ambulances voorzien van de nieuwste ledtechnologie middels “defender” daksets, speciale grillflitsers en flitsers op het voorspatbord. Deze laatste laten de ambulance bij het oprijden van een kruisend vlak eerder zichtbaar zijn omdat deze “twee meter” voor de dakset zijn geplaatst. Iets wat de veiligheid op kruisende vlakken ten goede komt.

De vraag: ‘Kunnen wij aantonen dat ambulancechauffeurs door de Martin Hoorn te gebruiken veiliger en vloeiender door het verkeer kunnen bewegen?’ wordt daarom onderzocht.

De Martin Hoorn met de daarbij behorende schakelingen is in vier ambulances van Ambulance Oost gebouwd. De elektronische sirene wordt gezien als primaire sirene en de Martin Hoorn kan door de chauffeur worden ingeschakeld tijdens de rit met een druk op de stuurclaxon of door middel van een knop op het bedienpanel.

Omdat het geluid van de Martin Hoorn verder draagt, is de verwachting dat het bij gebruik van de Martin Hoorn de overige verkeersdeelnemers meer tijd geeft om te anticiperen op de naderende ambulance. Voor de ambulancechauffeurs zou het betekenen dat ze gemakkelijker door het verkeer kunnen laveren. Dit is voor Brandweer en Reddingsdiensten in binnen- en buitenland één van de redenen waarom zij sinds jaar en dag met dit systeem werken. Wij zien de meerwaarde van Martin Hoorn niet als de primaire sirene die bij een A1 rit van begin tot eind is ingeschakeld, maar als een toevoeging. Uiteraard ligt de verantwoordelijkheid hoe er gebruik wordt gemaakt van de optische en geluidssignalen bij de ambulancechauffeur.

Om er zeker van te zijn dat toevoeging van de Martin Hoorn niet leidt tot problemen met de Arboregels betreffende geluid op de werkplek heeft Ambulance Oost voorafgaand aan het onderzoek in de zomer van 2015 een voertuig laten ombouwen met de “Nederlandse Martin Hoorn” configuratie. Vervolgens is officieel onderzoek laten doen naar de geluidsbelasting in de cabine. Dit onderzoek toont aan dat de Martin Hoorn binnen de gestelde kaders kan worden gebruikt in de configuratie zoals deze nu op deze vier ambulances gesitueerd is.

Daaropvolgend zijn we in mei gestart met het onderzoek dat we in september 2016 af gaan ronden.

Ambulance Oost: Onderzoek Martin Hoorn gestart
5 (100%) 3 beoordeling(en)

2 REACTIES

  1. Bij ons( brandweer volendam) is de hoorn juist uitgeschakeld omdat deze niet goed hoorbaar zou zijn op kortere afstand. Ik weet het niet meer, alle onderzoeken zouden ze eens moeten bekijken voordat ze beslissingen nemen.
    Onze auto is zegmaar, ontmand, door een onderzoek.

  2. Waarom opnieuw het wiel uitvinden, terwijl bij de RAGV deze proef al draait vraag ik mij af.

Comments are closed.