Home Algemeen Algemeen (Aan)rijtijden? Wat is het waard?

(Aan)rijtijden? Wat is het waard?

1301
3

Aanrijtijden zijn altijd  belangrijk als zorgindicator voor verzekeringsmaatschappijen. Maar wat zegt het over zorg of overleven en klopt dat wel? Bij gebrek andere indicatoren wordt er  maar een tijdsindicatie gesteld. Maar is deze tijdsindicatie wel relevant. In de meest urgentie gevallen is 6 minuten geïndiceerd om nog enig kans op overleven te maken . Wij hebben een 15 minuten criterium. Dat is een soort compromiscriterium die niet gebaseerd is op enige evidence. Dus waarom nog deze norm gebruiken?

Misschien is het handiger om iets langer uit te vragen en dan de schaarse middelen die we hebben goed in te zetten en de urgentieclassificatie aan te passen. Als je kwaliteit wil leveren kost dat, net zoals andere zaken in het leven, tijd. Doe je dat niet dan wordt het al gauw een inefficiënt gebruik van materiaal en mensen. Moeten de verzekeringsmaatschappijen alleen de financiering van de ritten nog aanpassen en dan kunnen we doen waar we goed in zijn en dat is zorg leveren. Tijd zegt, zoals in onderstaand artikel al aan geeft weinig, of zoals ze op de werkvloer zeggen: “tegen de dood kun je niet rijden”…

Uit: uptodate.com

Het ‘gouden uur’-concept, dat de nadruk legt op het verhoogde risico op overlijden en de noodzaak van snelle interventie tijdens het eerste uur van de zorg na een groot trauma, werd beschreven in vroege traumatastudies en is gepubliceerd in handboeken en instructiecursussen [25]. Ongetwijfeld zijn er gevallen waarin snelle interventie de uitkomst van gewonde patiënten verbetert (bijv. Belemmerde luchtweg, spanningspneumothorax, ernstige bloeding), vooral bij slagveldverwondingen [26]. De relatie tussen timing en mortaliteit kan echter complexer zijn dan gedacht. In een groot onderzoek met registers van meerdere traumacentra in Noord-Amerika werd geen verband gevonden tussen medische intervallen (EMS) (bijvoorbeeld op locatie en transporttijden) en traumapatiëntensterfte [27,28].

(Aan)rijtijden? Wat is het waard?
2.6 (52.31%) 13 beoordeling(en)

3 REACTIES

  1. Wij van Stichting AED Deventer / Nederland daar zijn gelukkig heel veel verpleegkundigen / artsen die zich voor ons en de hartstichting en natuurlijk voor de collega’s hulpverleners zich vrijwillig inzetten. Daarom zijn wij met de pilot bezig zodat deze moet slagen en dat wij deze dan over heel Nederland kunnen uitrollen. Alleen wij zijn wel afhankelijk van bedrijven en ambulancediensten die producten hebben afgeschreven maar nog wel voor onze Stichting te gebruiken is .hoort u wat of heeft u wat alles is welkom. info@stichtingaeddeventer.nl

  2. Wij van Stichting AED Deventer / Nederland zijn met een pilot bezig om zelfs de 6 minuten zone na 4 minuten te krijgen. De twee pilot teams maken geen gebruik van auto’s maar op dit moment verschillende herkenbare vervoersmiddelen dit ook om herkenbaar te zijn voor alle hulpdiensten. Wij regelen, plaatsen, onderhouden, lezen da AED uit en vervangen de ingezette AED direct van nieuwe pads dit doen wij 24/7 . En wij hopen ook om met alle ambulancediensten goed samen te werken. En natuurlijke staan wij open voor een gesprek met jullie diensten om nog beter samen de knelpunten weg te halen.

    Met vriendelijke groet
    Geert Kollen
    Stichting AED Deventer / Nederland
    info@stichtingaeddeventer.nl
    06-11841275

    Tevens zijn wij partners met Hart4all

  3. Het blijft apart dat de brandweer inderdaad een aanrijtijd van 8 minuten had (wordt veelal ook steeds meer losgelaten) en de gele kolom vrijwel het dubbele. We zien echter, gezien de bezuinigingen, dat ook deze tijden veelal worden losgelaten. Het concept van de first-responders en burgerhulpverleners is een goede aanvulling, maar helaas lang niet voor alle patiënten toereikend.

Comments are closed.